Tuesday, Oct 30, 2018

صفحه نخست » فضای مسموم سیاسی آمریکا

103018A_top.jpgدویچه وله - انتخابات کنگره آمریکا یک هفته دیگر برگزار می‌شود. کارزار انتخاباتی از یک سو و کشتار اخیر یهودیان در کنیسه‌ای در شهر پیتزبورگ پنسیلوانیا از سوی دیگر به مناقشات دامن زده‌اند. فضای سیاسی ایالات متحده مسموم است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، امروز سه‌شنبه هشتم آبان (۳۰ اکتبر) به همراه همسرش ملانیا به پیتزبورگ می‌رود. او می‌خواهد پس از سوءقصد به کنیسه "درخت زندگی" در این شهر ایالت پنسیلوانیا، با بستگان ۱۱ قربانی این حمله ابراز همدردی کند. این دیدار اما در جامعه یهودیان محل مناقشه است.

بیش از ۳۰ هزار نفر از اعضای جامعه یهودیان پیتزبورگ با انتشار نامه سرگشاده‌ای با دیدار ترامپ از این شهر مخالفت کرده‌اند. آنها گفته‌اند که رئیس جمهوری آمریکا به تقویت ملی‌گرایی و ملی‌گرایان سفیدپوست خدمت کرده است.

تمی هپس، یکی از امضاکنندگان این نامه سرگشاده، گفت: «پرزیدنت ترامپ، شما نمی‌توانید نزد ما بیایید؛ شما نخست باید به‌وضوح از اظهارات و سیاستی تبری بجویید که به این حادثه انجامیده‌اند.»

ترامپ همچون "سرمشق"

دونالد ترامپ بایستی، یک هفته مانده به انتخابات کنگره، از خود در برابر موج انتقادها دفاع کند. این تنها سیاستمداران دمکرات نیستند که ترامپ را به خاطر اظهارات مناقشه‌برانگیزش در جریان کارزار انتخاباتی مورد حمله قرار داده و او را متهم می‌کنند که با چنین اظهاراتی در "بدترین جنایت یهودستیزانه در خاک آمریکا" نقش‌آفرینی کرده است.

حتی برخی جمهوری‌خواهان میانه‌رو نیز مانند چارلی دنت، نماینده پیشین ایالت پنسیلوانیا در کنگره، همین انتقاد را متوجه ترامپ می‌کند: «رئیس جمهوری بایستی سرمشق بهتری باشد. او باید سخنان تحریک‌آمیز را متوقف کرده و به جای ایجاد شکاف در بین ما، اقدامات بیشتری برای وحدت‌مان انجام دهد.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

بر اساس اطلاعات پلیس آمریکا، عامل ۴۶ ساله‌ی حمله به کنیسه پیتزبورگ می‌خواسته تا می‌تواند یهودیان بیشتری را به قتل برساند، زیرا او به این "توهم توطئه" دچار بوده که سازمان‌های یهودی در آوردن دسته‌جمعی مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده دست داشته‌اند.

"یهودستیزی پنهان"

ترامپ پس از حادثه کشتار یهودیان در روز شنبه گذشته در پیتزبورگ، این اقدام یهودستیزانه را به صراحت محکوم کرد. او اما پیش‌تر در جریان سخنرانی‌های مرتبط با کارزار انتخاباتی خود آگاهانه به هراس از "هجوم مهاجران غیرقانونی" دامن زده بود. رئیس جمهوری آمریکا گفته بود، در حالی که او با بیش از پنج هزار سرباز از مرز حفاظت می‌کند، دمکرات‌ها "گروه گروه خارجی‌های غیرقانونی را به کشور دعوت می‌کنند".

ترامپ بارها اهداکنندگان یهودی کمک مالی به حزب دمکرات، همچون جرج سوروس یا لوید بلنکفین، رئیس هیأت مدیره شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس را به عنوان "جهانی‌گرایان" مورد حمله قرار داده است. هواداران جهانی شدن یا جهانی‌گرایان دشنامی رایج نزد ملی‌گرایان سفیدپوست علیه آن چیزی است که "سرمایه بزرگ یهودی" خوانده می‌شود. ترامپ بارها اعلام کرده که مفتخر است به جای هواداری از جهانی شدن یک "ملی‌گرا" باشد.

دمکرات‌ها، آماده جنگ لفظی

خبرنگار شبکه اول تلویزیونی آلمان (ARD) در واشنگتن ضمن اشاره به مسموم بودن فضای سیاسی به وجود آمده در آمریکا می‌گوید، تنها این ترامپ نیست که فضای متشنج کنونی را پرتنش‌تر می‌کند، بلکه برخی دمکرات‌های متمایل به چپ نیز در این امر سهم دارند. مکسین واترز، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا نیز که بارها از سوی ترامپ به عنوان سیاستمداری با "ضریب هوشی اندک" نامیده شده است، تابستان گذشته از هواداران خود خواست که به مقابله با رئیس جمهوری ایالات متحده و اعضای دولت او بپردازند.

خانم واترز گفت: «اگر یکی از اعضای کابینه را در رستوران یا فروشگاهی دیدید، سر و صدا به راه بیندازید و به آنها بگویید که مهمان ناخوانده‌اند!». پس از این سخنان، بسیاری از مقام‌های بلندپایه جمهوری‌خواه از رستوران‌ها بیرون انداخته شده یا با مزاحمت و اهانت مواجه شدند.

هنوز دامنه تأثیر حمله خونین پیتزبورگ و جنجال ارسال بسته‌های پستی حاوی مواد منفجره برای منتقدان ترامپ بر نتیجه انتخابات هفته آینده کنگره آمریکا روشن نیست. با وجود مناقشه‌برانگیز بودن دیدار امروز ترامپ از پیتزبورگ در میان جامعه یهودیان، خاخام جفری مایرز، سرپرست جمعیتی از یهودیان در کنیسه "درخت زندگی"، می‌خواهد به رئیس جمهوری آمریکا خیر مقدم بگوید. خاخام مایرز روز گذشته سیاستمداران هر دو حزب بزرگ آمریکا را فراخواند تا متمدنانه‌تر با یکدیگر رفتار کنند. او آنها را خطاب قرار داد و گفت که به عنوان "رهبران"، بایستی آغازگر چنین رفتاری باشند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy