Thursday, Nov 1, 2018

صفحه نخست » ضرب الاجل ۳۰ روزه آمریکا به عربستان و حوثی ها برای آتش بس در یمن

yemen_110118.jpgگزارشی از لارا سلیگمن و رابی گریمر در نشریه فارین پالیسی

صدای آمریکا - ایالات متحده فشارها بر طرفین درگیر در جنگ سه ساله یمن را برای پایان دادن به خشونت افزایش می دهد. وزیران دفاع و خارجه آمریکا به اتفاق خواهان یک آتش بس سریع شده اند.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه، در سخنرانی در «انستیتو صلح» در واشنگتن، ضرب الاجلی ۳۰ روزه را برای یک آتش بس میان ائتلاف تحت رهبری سعودی ها و اماراتی ها با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران تعیین کرد.

جنگ، یمن را با وخیم ترین بحران انسانی در جهان روبرو کرده و حدود ۱۲ میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

متیس گفت: «این واقعا تنها راه برای حل این وضعیت است. ما باید به سوی صلح حرکت کنیم. نمی توان این را به زمانی در آینده موکول کرد؛ ما باید طی ۳۰ روز آینده به این مهم دست بیابیم. به اندازه کافی نظاره گر این مشکل بوده ایم.»

وزیر دفاع آمریکا در عین حال تلاش کرد هر گونه رابطه میان مساله قتل جمال خاشقجی، ژورنالیست سعودی واشنگتن پست در کنسولگری سعودی در استانبول، با اعلام این ضرب الاجل را رد کند. مرگ خاشقجی موجی از اعتراضات قانونگذاران در کنگره نسبت به حمایت آمریکا از جنگ یمن و ادامه فروش تسلیحات به ریاض را در پی داشت.

آمریکا به ائتلاف کشورهای عرب تحت رهبری سعودی در جنگ یمن در پشتیبانی های لجستیک، سوخت گیری در آسمان، هدف گیری های هوایی، و اطلاعات جنگی کمک کرده است. متیس گفت تانکرهای نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد از هواپیماهای ائتلاف درگیر در جنگ یمن را سوخت گیری می کنند.

وزیر دفاع آمریکا گفت سعودی ها و اماراتی ها آماده پایان دادن به خشونت هستند و حوثی ها را برای ترک دور قبلی مذاکرات مورد انتقاد قرار داد.

متیس از احتمال پایان حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی حرفی نزد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ساعاتی بعد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، دعوت جیم متیس به آتش بس را تکرار و از تلاش های مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، برای یافتن یک راه حل صلح آمیز قدردانی کرد: «اکنون زمان توقف تخاصم است.»

پمپئو گفت مذاکرات صلح باید ماه آینده در کشور سومی برگزار شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy