Sunday, Nov 4, 2018

صفحه نخست » عراق از سفارت آمریکا خواست توئیت مربوط به ایران را حذف کند

iraq_110418.jpgرادیو فردا - وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای نسبتا کم‌سابقه به انتقاد از آمریکا پرداخته و با اشاره به توئیت منتشرشده از سوی وزارت خارجه آمریکا، از سفارت آن کشور در بغداد خواسته آن را از حساب کاربری خود پاک کند. این توئیت، به دخالت تهران در مسائل داخلی عراق اشاره دارد.

در بیانیه‌ وزارت خارجه عراق در ۱۳ آبان، از سفارت ایالات متحده خواسته شده، «بیانیه» خود را پاک کرده، «از وقوع آن در آینده خودداری کند و به اصول مندرج در قوانین بین‌المللی در مورد میزبان احترام بگذارد».

احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق، می‌گوید «بخش دوم بیانیه سفارت» ایالات متحده -که در مورد بازگشت تحریم‌ها علیه ایران است- «فرای اصول دیپلماتیک، احترام متقابل، استقلال و تمامیت ارضی و اصول مندرج در قوانین بین‌المللی است».

در پست‌هایی که وزارت خارجه آمریکا طی روزهای گذشته منتشر کرده، به بازگشت تحریم‌های علیه ایران اشاره می‌شود.

یکی از این توئیت‌ها به یکی از موارد خواسته‌شده از سوی آمریکا برای آن‌که رفتار ایران -به گفته واشینگتن- مانند رفتار یک کشور معمولی شود، اشاره کرده‌است: «حکومت ایران باید به استقلال دولت عراق احترام بگذارد و به خلع سلاح، انحلال و ادغام شبه‌نظامیان شیعه، اقدام کند».

سفارت آمریکا در بغداد همین توئیت را ری‌توئیت کرده است؛ البته در روزهای گذشته، چه در حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا و چه در حساب کاربری سفارت‌خانه، موارد دیگر از شروط وزارت خارجه نیز توئیت شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بهار گذشته، ۱۲ شرط را برای دستیابی به توافقی جدید با تهران مطرح کرده بود. یکی از این شروط این بود که تهران به استقلال عراق احترام بگذارد و به خلع سلاح و انحلال گروه‌های شبه نظامی شیعه اقدام کند. خودداری از حمایت از حوثی‌ها در یمن یا طالبان در افغانستان، و یا خروج کامل از سوریه از دیگر شروط ۱۲گانه هستند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

جمهوری اسلامی دخالت در مسائل عراق را رد کرده و می‌گوید به درخواست دولت‌های مرکزی در بغداد یا دمشق است که به این کشورها «مستشار» نظامی‌ می‌فرستد. شبه‌نظامیان شیعه در نبردها علیه داعش در عراق نقش داشتند. بغداد از زمان پایان نبردها، رسما از ادغام بسیاری از این گروه‌ها در نیروهای مسلح خود سخن گفته، اما ایالات متحده خواستار انحلال و خلع سلاح کامل همه آن‌ها است.

اخیرا جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان یک سخنرانی به حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرده و گفته بود پیمان آتلانتیک شمالی و نیروهای آمریکایی باید مهارت و آموزش‌های کافی در اختیار ارتش عراق بگذارند تا در نهایت این نیروی نظامی به جای آن‌که متکی به تهران باشد، روی پای خود بایستد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy