Thursday, Nov 8, 2018

صفحه نخست » عقربها در شهرهای مذهبی و طول عمر رهبر! امیر فرشاد ابراهیمی

FAI.jpgامیر فرشاد ابراهیمی - ایران بریفینگ

نیش و زهر عقرب یکی از کشنده‌ترین نیش‌ها و زهرهای موجود در دنیاست درعین‌حالی که این زهر گران‌قیمت‌ترین دوای دنیاست! زهر عقرب دوای مؤثری برای بسیاری از بیماری‌ها نظیر ام‌اس، دیابت و سرطان است، هم‌اکنون به همین منظور در بسیاری از کشورهای جهان عقرب‌ها پرورش داده می‌شوند و اخیراً در کشور ما نیز اقداماتی برای پرورش این موجود سودمند انجام‌شده است. موضوع ما البته این نیست.

شاید بدانید عقرب‌ها به هنگام مرگ خود را نیش می‌زنند، می‌گویند عقرب‌ها چون به دوران پایان عمر خود می‌رسند دچار نسیان و فراموشی می‌شوند و اگر حشره و غذای خود را نیابند خود را نیش می‌زنند و این پایان زندگی آن‌هاست.

اما عقرب و نماد عقرب یکی از کهن‌ترین نمادهاست که در نجوم و سیاست و جغرافی ( نقشه‌های دریایی) کاربرد دارد.

در مذهب شیعه در باورهای رادیکال این مذهب جایگاه‌هایی دارد، چندی پیش یک کارشناس مذهبی دریکی از تلویزیون‌های شیعی رادیکال گفته بود: نطفه یزید از زهر عقرب درست‌شده و مرگ او اجتناب ناپذیر بوده زیرا آلت تناسلی معاویه را عقرب‌گزیده بود!

بخش دیگری از کارشناسان مذهبی تشیع نیز معتقدند عقرب به‌طورکلی نحس است و روزهایی در ماه و سال وجود دارد که بهتر است در آن‌ها کاری انجام نشود چون روزهایی نحس هستند و قمر در عقرب است یک کارشناس مذهبی حجت‌الاسلام موسوی دراین‌باره به خبرگزاری ایکنا می‌گوید: قمر در لغت به معنای ماه است؛ اینکه عقرب گفته می‌شود، در یک مقطع به معنای برج یا ماهی است که عقرب نامیده می‌شود که این برج همان برج هشتم سال است و در ماه شمسی آبان نامیده می‌شود؛ در مقطعی دیگر «صورت فلکی» نامیده می‌شود و منظور از قمر در عقرب این است که کره ماه در برج عقرب قرار گیرد یا کره ماه در مقابل صورت فلکی عقرب باشد؛ وجه‌تسمیه این برج و این صورت به نام عقرب ازآن‌جهت است که این برج و یا صورت فلکی‌ای که به‌صورت فرضی منجمان در نظر گرفته‌اند، به شکلی مانند عقرب می‌ماند؛ اینکه بعضی این اسم را به موضوعی خاص مرتبط می‌سازند، اشتباه است و عقرب صرفاً به شکلی است که تاکنون به نظر منجمان رسیده است.

حجت‌الاسلام موسوی می‌گوید: التزام به این اعتقاد (وجود اصل موضوع ورود قمر در عقرب) نیز اگرچه در قرآن نیست اما در روایات بسیاری به‌صراحت آمده ولی در قرآن هم به آن اشاره‌شده: سوره انعام آیه ۹۷: «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ؛ و اوست کسی که ستارگان را برای شما قرار داده تا به‌وسیله آن‌ها در تاریکی‌های خشکی و دریا راه یابید. به‌یقین، ما دلایل [خود] را برای گروهی که می‌دانند به‌روشنی بیان کرده‌ایم».

او معتقد است اگر به این آیه دقت کنیم، به‌وضوح درمی‌یابیم که آموختن و تسلط بر ستاره‌شناسی امری لازم و کارگشا است؛ تعبیر آیه شریفه این است که به این واسطه می‌توانیم در تاریکی‌های خشکی و دریا (که همه راه را به‌واسطه تاریکی گم می‌کنند) راه سعادت و نیک فرجامی را یافته و اموراتمان را ختم به خیر کنیم؛ آنچه از پیشینیان شنیده می‌شود عموماً این است که آن‌ها نسبت به زمان شروع کارهای مهمشان دقت بیشتری به خرج می‌دادند.

این روحانی روایاتی هم مثال می‌آورد: در روایات نیز متوجه دستورات و اوامر نهی آمیز آنان در این ایام (قمر در عقرب) می‌شویم که به‌طور مثال به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنم: «.... مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ الإمام الصادق (ع) قَالَ مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَی کافی؛ کسی که سفر کند و یا ازدواج کند درحالی‌که قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی‌بیند» (ج ۸-ص ۲۷۵/المحاسن ج ۲ ص ۳۴۷/ من لایحضره‌الفقیه، ج ۲ ص ۲۶۷/الوافی ج ۱۲ ص ۳۵۴/ سائل الشیعه، ج ۱۱ ص ۳۶۷؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰ ص ۲۶۸).

این روایت به‌خوبی نشان می‌دهد که باید در این زمان دقت بیشتری داشت و از انجام اموری مانند مسافرت و ازدواج (عقد و عروسی) و هم‌بستر شدن برای انعقاد نطفه خودداری کرد، خوب است که امور اساسی و مهم در این ایام انجام نشود.

این کارشناس می‌گوید: بنا بر آنچه گفته شد مشخص می‌شود این موضوع خرافه نبوده و جزو حقایقی است که به‌واسطه وجود آن حوادث و اتفاقات زندگی نیز می‌تواند تحت تأثیر آن واقع شود. از همین رو می‌بایست موارد مربوط به آن را در حدی که انسان را به تکلف نیندازد، آموخت و از فعالیت‌های مهمی که در زندگانی نقش بسزایی دارند، سرباز زد و یا اینکه در صورت لزوم مؤکّد بر انجام آن امور حداقل بنا بر دستوراتی که پیش‌تر ذکر شد، نسبت به دعا و یا صدقه جهت دفع نحوست اقدام شود.

اما حجتیه، این گروه رادیکال مذهبی اعتقادات بسیار تندی در زمان غیبت امام دوازدهم شیعیان دارد، این گروه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی معتقدان بسیاری داشت که حتی بسیاری از آنان ‌هم‌اکنون در مقام‌های حساس جمهوری اسلامی هستند، اما چون این گروه هرگونه برقراری حکومت اسلامی را تا ظهور امام دوازدهم شیعیان به رسمیت نمی‌شناسد از سوی آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی مورد شدیدترین واکنش‌ها قرار گرفت و اگرچه از همان دهه ۶۰ اعلام انحلال آن از سوی رهبران گروهش همچون علی‌اکبر پرورش مطرح شد اما همچنان طرفدارانی و پیروانی دارد.

حجتیه و برخی دیگر از گروه‌های رادیکال مذهبی شیعه معتقد هستند اگر در دوران غیبت کسی مدعی رهبری یک گروه از مسلمانان شوند باید چهل روز عقرب را گشنه نگه داشت و در کنار آن‌ها ذکر مصیبت اهل‌بیت خوانده شود تا عقرب‌های گشنه خود را نیش بزنند و این‌گونه رهبر ظالم و غاصب حکومت اسلامی سرنگون خواهد شد!

اکنون ورای آنکه در کشور ما به‌واسطه گران‌بها بودن زهر عقرب گروه‌ها و افرادی هستند که در این بازار پرسود به تجارت و پرورش عقرب برای استفاده از زهر آن مشغول هستند اما انتشار خبر کشف عقرب توسط نهادهای انتظامی و امنیتی آن‌هم در ۲ شهر بشدت مذهبی در ایران کمی عجیب است:

در شهریور ۱۳۹۷ ابوالفضل شعبانی از فرماندهان نیروی انتظامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر کشف ۳۰۰۰ عقرب از یک‌منزل مسکونی در مشهد اظهار کرد: بنا بر گزارش‌های مردمی و نهادهای اطلاعاتی این خانه را شناسایی کردیم و عقرب‌ها و متخلفان تحویل مقام‌های قضایی شدند.

شعبانی افزود: علاوه بر این کشفیات، طی چند وقت گذشته هم کشف ۱۲۰۰۰ عقرب دیگر را در استان خراسان رضوی داشتیم.

در روزهای گذشته نیز ۱۵ آبان ۱۳۹۷ فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: از یک متخلف زیست‌محیطی در قم، بیش از ۳۰۰۰ عقرب که به مقصد تهران در حال قاچاق بودند، کشف و ضبط شدند.

به گزارش ایسنا، طیب احمدی ضمن اعلام این خبر گفت: مأموران مبارزه با قاچاق با متوقف کردن یک خودروی مشکوک در قم، بیش از ۳۰۰۰ عقرب جاسازی‌شده را کشف کردند.

وی با بیان اینکه این عقرب‌ها در استان خوزستان صیدشده و به مقصد تهران در حال قاچاق بودند، تصریح کرد: بر اساس قوانین و ضوابط زیست‌محیطی، با متخلفان در این حوزه قاطعانه برخورد می‌شود.

انتشار این اخبار آن‌هم در این ۲ شهر مذهبی و همچنین اخبار غیررسمی تلاش گروه‌های رادیکال مذهبی از راه‌های ماورایی و همچنین خبرهای غیررسمی دیگر که یکی از اتهامات اسفندیار رحیم مشایی که اتفاقاً وی نیز از باورمندان به انجمن حجتیه هست که از راه‌های ماورایی برای ختم عمر رهبر جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کرده کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy