Friday, Nov 9, 2018

صفحه نخست » آیا بروز «پناهندگان سیاسی طرفدار جمهوری اسلامی» اتفاقی است؟

امیر فرشاد ابراهیمی / ایران بریفینگ

سعید کمالی دهقان، خبرنگار سابق خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) و خبرنگار گاردین، مدعی شده که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، به خاطر ارائه اطلاعاتی به او کشته شد.

کمالی دهقان در روزهای اخیر، گزارشی در روزنامه گاردین منتشر کرد که در آن، به نقل از یک منبع ناشناس گفته‌شده بود که سرمایه عظیم تلویزیون ایران اینترنشنال توسط نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تأمین‌شدهاست.

گفتنی است که مدیران ایران اینترنشنال اغلب از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب و حامی هاشمی رفسنجانی بوده‌اند و سعید کمالی دهقان نیز که پیش‌تر در خبرگزاری فارس فعالیت می‌کرد و انتشار گزارش‌های فراوانی از وی علیه اصلاح‌طلبان منتشرشده بود اما پس از مدتی مدعی اختلاف باسیاست‌های فارس و همچنین جمهوری اسلامی شده و از ایران خارج شد، حوزه فعالیت‌های کمالی دهقانی در فارس عمدتاً مطالب ادبی و سینمایی بود، او پس از خروج از کشور و ساخت یک مستند در مورد جنبش سبز به نام «به نام ندا» موردحمله خبرگزاری فارس قرار گرفت، وی نیز مطالب افشاگرانه‌ای علیه فارس منتشر نمود.

i1.jpg

در هفته گذشته، کمالی دهقان در توییتی مدعی شده که خاشقجی به خاطر ارائه این اطلاعات به او و به دستور سعودی‌ها کشته‌شده است.

«سعید کمالی دهقان» که حالا خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین است چهارشنبه ۹ آبان در گزارشی به نقش یکی از عاملان ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در راه‌اندازی و تأمین مالی تلویزیون فارسی زبان «ایران‌اینترنشنال» پرداخت.

09988.jpg

منبع روزنامه گاردین گفته بود «سعود القحطانی»، مشاور پادشاهی عربستان سعودی که بعد از بالا گرفتن رسوایی‌ها بر سر ترور «جمال خاشقجی» از تمامی مناصبش برکنار شد یکی از تأمین‌کنندگان مالی تلویزیون «ایران‌اینترنشنال» است.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین که به قلم سعید کمالی دهقان نگاشته شده، شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» که دفتر آن در لندن قرار دارد، از سوی یک سازمان مخفی و شرکتی تأمین مالی می‌شود که مدیر آن‌یک تاجر سعودی با ارتباطات نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است.

یک منبع به گاردین گفت «محمد بن سلمان» که به عقیده بسیاری اصلی‌ترین چهره دخیل در قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول است حامی شبکه «ایران‌اینترنشنال» است. این شبکه که دفتر آن در «چیزیک» واقع در غرب لندن قرار دارد گزارش‌ها درباره دریافت بودجه از دربار سعودی را تکذیب نکرده است.

«ایران اینترنشنال» اولین شبکه فارسی‌زبان بود که بعد از وقوع حمله تروریستی در شهر اهواز با «یعقوب حر التستری» سخنگوی گروهک جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» مصاحبه کرد. تستری در این مصاحبه از کشتار صورت گرفته در این حادثه تمجید کرد.

مجدداً در ۱۹ آبان کمالی دهقانی در توئیتر خود نوشت: «می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که با من تلفنی از استانبول در صبح ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) صبحت کرد و افشا کرد که تلویزیون «ایران اینترنشنال» توسط محمد بن سلمان و سعود القحطانی تأمین مالی می‌شود.»

کمالی دهقان پس‌ازآنکه گزارش‌های افشاگرانه گاردین را نوشت در توئیتر خود مطلبی منتشر کرد که نوشته بود به دلیل حضورش در برنامه تلویزیون ایران اینترنشنال حق‌الزحمه دریافتی از این شبکه را به صندوق یونیسف واریز کرده است.

این ادعای او با تمسخر و ابهام کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی تعدادی از خبرنگاران خارجی مواجه شده است.

گفتنی است که خبرنگار سابق خبرگزاری سپاه پس‌ازاین ادعا، آیات مختلف قرآن را در چند توییت منتشر کرد و از روزنامه گاردین و دولت ترکیه هم خواهش کرده تا ادعایش را تأیید کنند.

از طرف دیگر، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا هم حمایت خود را از سعید کمالی دهقان اعلام کرده است.

4544665.jpg

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، در تاریخ دوم اکتبر (۱۰ مهر) برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش بانامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد که هرگز نتوانست خارج شود و به شکل فجیعی به قتل رسید.

انتشار گزارش سعید کمالی دهقانی در گاردین بلافاصله مورد استقبال رسانه‌های داخل کشور قرار گرفت و در کمال تعجب موردتوجه فارس و تسنیم نیز واقع شد، فارس و تسنیم بی‌آنکه به نام سعید کمالی دهقانی اشاره کند این گزارش را بانام گاردین منتشر کرده و در ادامه سیاست‌های ضد سعودی خود به کار گرفت.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

انتشار این گزارش ابتدا در گاردین و پس‌ازآن در فارس و تسنیم آن‌هم توسط یک روزنامه‌نگار سابق سپاه پاسداران بار دیگر برای بسیاری این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا حضور و پناهنده شدن بسیاری از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و حتی طرفدار جمهوری اسلامی در خارج از کشور و ادامه سیاست‌های طرفداران آن‌ها از جمهوری اسلامی و پدید آوردن تناقض عجیب «پناهندگان سیاسی طرفدار جمهوری اسلامی» اتفاقی است یا سیاستی است که در پشت آن‌یک نگاه و روش امنیتی اعمال‌شده توسط جمهوری اسلامی است؟

i2.jpg

صرف‌نظر از کشته شدن خاشقجی و حتی دریافت بودجه تلویزیون اینترنشنال از سوی سعودی‌ها - امری که محرمانه هم نبوده - این سؤالات در مورد سعید کمالی دهقانی و ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر که اکنون در رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سیفارسی و یا رادیو فردا و صدای آمریکا، ازجمله سؤالاتی است که ظاهراً جوابی برای آن نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy