Saturday, Nov 10, 2018

صفحه نخست » واکنش شورای نگهبان به اظهارات محمدرضا خاتمی درباره 'آرای اضافه شده' انتخابات ۸۸

kk_111018.jpgبی بی سی - عباسعلی کدخدایی، سخنگو و از اعضای شورای نگهبان در ایران گفته است که "بسیار زشت" است که موضوع اضافه شدن رای به آرای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دوباره مطرح شود.

محمدرضا خاتمی، از چهره های سیاسی و دبیرکل سابق حزب مشارکت به تازگی "به نقل از منابع مطلع" جناح اصولگرا در ایران گفته است که در انتخابات سال ۱۳۸۸ که اعتراض های گسترده ای را در پی داشت "هشت میلیون رای به صندوق ها اضافه شد" و "کودتای انتخاباتی"و تقلب جدی صورت گرفت.

آقای کدخدایی امروز، ۱۹ آبان (دهم نوامبر) در یک نشست خبری در تهران و در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات محمدرضا خاتمی گفته "چرا اعلام نکرده ۱۰۰ میلیون رأی اضافه شده است؟ آیا زدن این گونه تهمت‌های ناروا درست است؟ از این بدتر و بزرگتر در سال ۸۸ اتهاماتی زده شد و بسیار زشت است که این حرف‌ها دوباره مطرح می‌شود".

آقای خاتمی در مصاحبه‌ای اینترنتی گفته بود: "در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رای به صندوق ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی خواست داشته باشد. آرا در می آید و گفته می شود در کشور ۳۹ میلیون نفر رای دادند، در حالی که آرای صندوق ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است."

به غیر از اظهارات جدید محمدرضا خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، نقل قول جدید دیگری هم که منتسب به وحید حقانیان، معاون اجرایی دفتر آیت الله خامنه ای است به تازگی مطرح شده است.

بر اساس این گزارش در آستانه انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، آقای حقانیان به یک مقام سابق دولتی گفته حتی اگر در گذشته کوچکترین امکانی وجود داشت که نظام تن به ریاست جمهوری میرحسین موسوی بدهد، با انتشار نامه اکبر هاشمی رفسنجانی چنین امکانی منتفی شده است.

نامه جنجالی آقای هاشمی رفسنجانی به آیت الله خامنه ای، که بعدها به "نامه بدون سلام" معروف شد، در روز سه شنبه قبل از انتخابات انتشار یافت و در آن، از سکوت تایید آمیز رهبر جمهوری اسلامی ایران از اقدامات محمود احمدی نژاد گلایه شده بود.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از پایان آن انتخابات و در میانه اعتراضات به نتایج آن در حالی که هنوز شورای نگهبان درباه صحت انتخابات و نتایج آن اعلام نظر نکرده بود، هرگونه تقلب را رد کرد و برگزاری انتخابات را سالم توصیف کرد.

شورای نگهبان هم آراء محمود احمدی نژاد را تایید کرد و آیت الله خامنه ای در اظهاراتی که در نماز جمعه تهران داشت، دیدگاه او را به خود نزدیک تر از اکبر هاشمی رفسنجانی خواند.

میرحسین موسوی (به همراه همسرش زهرا رهنورد) و مهدی کروبی دو رقیب انتخاباتی آقای احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۸ اکنون بیشتر از هفت سال است که بدون حکم قضایی در حبس خانگی قرار گرفته اند.

آقای احمدی نژاد دو سال بعد از این انتخابات و در پی اختلاف نظر بر سر برکناری وزیر اطلاعات با آیت الله خامنه ای، یازده روز در محل کار خود حاضر نشد. از آن مقطع، حامیان رهبر ایران از آقای احمدی نژاد دور شدند و آیت الله خامنه ای هم از آقای احمدی نژاد خواست که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ شرکت نکند.

محمود احمدی نژاد دراین انتخابات ثبت نام کرد اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد. شماری از چهره های نزدیک به آقای احمدی‌نژاد در ماه های اخیر بازداشت و به حبس محکوم شده اند.

آقای احمدی نژاد قوه قضائیه را به "دیکتاتوری" متهم کرده و آیت‌الله خامنه ای را مسئول رفتار رئیس این قوه خوانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy