Tuesday, Nov 13, 2018

صفحه نخست » یک هفته پس از تحریم‌ها؛ دلار و سکه روز به روز ارزانتر می شوند

dollar_113118.jpgیورونیوز - یک هفته پس از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران، نه تنها قیمت ارز و سکه طلا در ایران کاهش یافته بلکه بازار جهانی نفت و طلا نیز شاهد افت قیمت‌ها هستند.

هر دلار آمریکا روز دوشنبه و در جریان مبادلات بازار آزاد ارز تهران در محدوده ۱۳ هزار و ۹۰۰ تا ۱۴ هزارتومان معامله شد که در مقایسه با اوج قیمت هفته گذشته که حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود، نشان از کاهش قیمت داشت.

هر یورو نیز طی معاملات روز دوشنبه در مقابل ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار ۹۰۰ تومان مبادله شد. قیمت یورو نیز در روز آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امامی هم روز دوشنبه ۴ میلیون و ۳۳۰ هزارتومان مبادله شد. بهای هر قطعه تمام سکه طلا هفته گذشته تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان افزایش یافته بود.

تغییر مسیر سپرده‌های مدت دار

دنیای اقتصاد: آمارهای پولی و بانکی شهریورماه نشان می‌دهند شکاف بین سپرده‌های دیداری و سرمایه‌گذاری مدت‌دار افزایش پیدا کرده است. به این معنا که سپرده‌های دیداری با سرعت بالایی در حال افزایش و سرمایه‌گذاری مدت دار در حال کاهش است. جزئیات سرمایه‌گذاری مدت دار نیز نشان می‌دهد شکاف بین رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کم شده است. کاهش فاصله به این معنا است که رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت در شهریورماه به شدت افزایش و رشد سپرده‌های بلندمدت به شدت کاهش داشته است.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از تضعیف اقتصاد ایران در سال آینده

بی بی سی - صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که امروز سه‌شنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) منتشر کرده به وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و همچنین آسیای میانه پرداخته است.

در بخشی از این گزارش که با عنوان "چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای" منتشر شده تورم ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی که حدود یک ماه و نیم به پایان آن باقی مانده ۲۹.۶ درصد پیش بینی شده؛ این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۴.۱ درصد تخمین زده شده است.

این سازمان همچنین پیش بینی کرده رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) یک و نیم درصد کاهش یابد و در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به منفی ۳.۶ درصد برسد.

این گزارش در حالی منتشر شده که بعضی از مقام‌های ایران درباره تبعات منفی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران سخن گفته‌اند.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز (دوشنبه ۲۱ آبان) درباره "احتمال کاهش شدید قدرت خرید مردم در سال آینده" هشدار داد و گفت "در دوران اعمال تحریم‌های جدید دو خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم کشور را تهدید می‌کند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy