Sunday, Nov 18, 2018

صفحه نخست » سوتی دست اول! پخش سرود شاهنشاهی برای برندگان مدال طلای تکواندو

اعتراض فدراسیون تکواندو ایران به پخش سرود شاهنشاهی به‌جای سرود ملی جمهوری اسلامی

پخش سرود شاهنشاهی در جریان مراسم توزیع مدال طلای زنان تکواندو‌کار ایران در بخش پومسه (حرکات نمایشی) مسابقات قهرمانی جهان در تایوان، واکنش فدراسیون تکواندوی ایران را در پی داشت.

تیم پومسه سه نفره زنان ایران با ترکیب معصومه حسینی، سونا رزاقی و آتوسا فرهمند، در مسابقات جهانی پومسه توانستند با کسب مدال طلا در رقابت‌های تیمی، بر سکوی قهرمانی بایستند.

در هنگام توزیع مدال‌، مسئولین برگزاری به جای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سرود شاهنشاهی را که یکی از سه سرود رسمی ایران در زمان حکومت پهلوی بود، در سالن پخش کردند.

ورزشکاران ایرانی که دست خود را به احترام بر روی قلب گذاشته و به سمت پرچم ایستاده بودند، پس از چند ثانیه متوجه شدند که آنچه از بلندگو پخش می‌شوند سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نیست. در تصاویر منتشر شده به وضوح می‌توان تعجب این ورزشکاران را دید.

علاوه بر اعتراض سرپرست تیم به کمیته برگزاری در سالن که عذرخواهی میزبان را به همراه داشت، فدراسیون تکواندوی ایران نیز طی نامه‌ای به فدراسیون جهانی و فدراسیون تکواندوی چین، خواستار پاسخگویی نسبت به این اتفاق شدند.

مسابقات قهرمانی جهان پومسه (حرکات نمایشی تکواندو) از روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه داشت.

سرود شاهنشاهی در سال ۱۳۱۲ به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. وی که قصد سفر به ترکیه و دیدار با آتاتورک را داشت، مسئولیت تهیه سرود رسمی کشور را بر عهده انجمن ادبی ایران گذاشت. نهایتا سه بند شعر شامل سرود شاهنشاهی، سرود پرچم و سرود ملی توسط دو شاعر با نام‌های شیخ الرئیس افسر و عبدالرحمن پارسا تویسرکانی سروده شد و آهنگ آن را داوود نجمی مقدم ساخت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy