Tuesday, Nov 20, 2018

صفحه نخست » رویترز: تلاش‌ شماری از اعضای خاندان سعودی برای جلوگیری از پادشاهی محمد بن سلمان

Bin_Salman.jpgرادیو فردا ـ سه منبع نزدیک به دربار پادشاهی عربستان به رویترز گفته‌اند، به دنبال موج انتقادهای بین المللی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، تعدادی از اعضای خاندان سعودی در تلاش هستند تا مانع پادشاهی محمد بن سلمان بشوند.

این منابع گفته‌اند، ده‌ها تن از اعضای ذی نفوذ خاندان سلطنتی سعود به دنبال تغییر جانشین ملک سلمان۸۲ ساله هستند، اما تا زمانی که او در قید حیات است دست به اقدام نمی‌زنند.

آنها گفته‌اند، بعید است که ملک سلمان دست به اقدامی علیه پسر محبوب خود یعنی محمد بن سلمان بزند.

رویترز به نقل از این منابع می‌گوید،این اعضای خاندان سلطنتی در حال رایزنی در خصوص جانشینی احتمالی احمد بن عبدالعزیز برادر کوچکتر ملک سلمان و عموی محمد بن سلمان هستند.

طبق این گزارش، احمد بن عبدالعزیز تنها برادر تنی ملک سلمان است که از حمایت اعضای خاندان سلطنتی، نیروهای امنیتی و کشورهای غربی برخوردار است.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز پس از یک سفر دو و نیم ماهه به خارج از کشور در ماه اکتبر به ریاض بازگشت. در طول این سفر او در لندن و در واکنش به یک تظاهرات اعتراضی علیه خاندان سلطنتی عربستان ظاهرا از رهبری در کشور انتقاد کرد.

گفته ‌می‌شود که احمد بن عبدالعزیز یکی از تنها سه نفری است که در نشست شورای «هیات بیعت» با ولیعهدی محمدبن سلمان مخالفت کرده است.

منابع مطلع سعودی همچنین گفته‌اند که مقام های ارشد آمریکایی در مذاکرات خود با مقام های عربستان در هفته‌های اخیر به طور ضمنی از شاهزاده احمد بن عبدالعزیز حمایت کرده‌اند.

این منابع تصریح کرده اند، احمد بن عبدالعزیز قرار نیست که هیچ یک از برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که توسط محمد بن سلمان شروع شده را متوقف کند و به قراردادهای نظامی دست نمی زند و وحدت اعضای خاندان سلطنتی را باز خواهد گرداند.

واشینگتن‌پست، روزنامه‌ای که جمال خاشقجی در آن یادداشت می‌نوشت، روز جمعه در گزارشی ادعا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌اِی، به این نتیجه رسیده است که دستور قتل جمال خاشقجی را محمد بن سلمان صادر کرده است.

با این حال شماری از قانونگذاران آمریکایی و همچنین بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌های بین‌المللی آمر این قتل را محمد بن سلمان معرفی کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، سناتور لیندسی گراهام که از متحدان دونالد ترامپ در کنگره به شمار می‌رود روز یکشنبه گفت در روابط آمریکا و عربستان، محمد بن سلمان نقشی ویرانگر داشت.

آقای گراهام به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «متنفرم که این را می‌گویم؛ چون امید زیادی به او برای انجام اصلاحات مورد نیاز در عربستان بسته بودم. ولی تا جایی که لیندسی گراهام خبر دارد، آن کشتی غرق شد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

جمال خاشقجی روز دهم مهر امسال پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy