Tuesday, Nov 20, 2018

صفحه نخست » معاون ظریف هم از وجود میلیاردها دلار پولشویی در ایران خبر داد

FM_112018.jpgقائم‌مقام وزارت خارجه: سالانه دستکم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار پولشویی در کشور صورت می‌‌گیرد

رادیو فردا - مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه، در دفاع از محمدجواد ظریف گفت طبق آمار موجود دستکم حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در ایران پولشویی صورت می‌گیرد.

سرمدی به ایسنا گفت: «اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، براساس آمار موجود، در سال حدود ده و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی‌امان دولت و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا از مبلغ ۲۵ میلیارد دلار به این رقم رسیده است.»

وی در همین راستا ادامه داد: اگر از درآمد فروشندگان جزء کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پولشویی وارد سیستم مالی کشور می‌گردد. اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود که علاوه بر در آمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب برای آلوده کردن جامعه نیز در این فعالیتها سهیم هستند ، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و بر خورد شجاعانه و قاطع با عاملین اصلی این پدیده مخرب در اقتصاد کشور است .

قائم مقام وزیر امور امور خارجه تصریح کرد : اگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی ، رانت‌جویان و دانه‌درشت‌ها و ارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فسادمالی در کشور نمی‌کند چگونه از این اظهارات و تیترهای بزرگ روزنامه‌ها در این خصوص به عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود بلکه حتی با بزرگنمائی آن که سبب هشدار و گله‌مندی مسئولین عالی نظام شده است ابائی از اینکه در رسانه‌های بیگانه و معاند با جمهوری اسلامی ایران مطرح شود نداریم ، اما از بیان یک موضوع بدیهی که بخشی ازاین درآمدهای نامشروع می‌تواند در فضاسازی برای ناکام گذاشتن مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار گیرد، آشفته می‌شویم .

سرمدی خاطرنشان کرد : نکته جالب این است که آقای ظریف در ابتدای مصاحبه بیان کرده که اکثر انتقادها دراین زمینه صادقانه است و در ادامه نیز تاکید کرده است که با بیان این مطلب به هیچ وجه قصد ندارند پولشویی را به شخص یا نهاد خاصی منتسب کنند. لذا در این مصاحبه، منتقدان FATF و حامیان نظام به پولشویی متهم نشده‌اند . با این حال بیان سخنانی جنجالی با عناوین کذب و تحریک‌آمیزی مانند آقای ظریف :" شما نظام را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اید " ایجاب می‌کند که بیش از گذشته هوشیار باشیم.

اظهارات محمدجواد ظریف وزیر خارجه درباره درباره وجود پولشویی گسترده در کشور با موجی از حملات اصولگرایان مخالف قوانین مبارزه با پولشویی و دستگاه‌ قضایی مواجه شده است.

مقام‌های قوه قضاییه از محمدجواد ظریف خواسته‌اند که مدارک خود در این باره را ارائه دهد. این درحالی است که به گفته سرمدی رقم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد جز آمار رسمی کشور است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از ورود «پول کثیف» به نظام انتخاباتی کشور سخن گفته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy