Tuesday, Dec 4, 2018

صفحه نخست » سخنان نوبخت، اعترافی که زود از روی خبرگزاری‌ها حذف شد

nobakht_120118.jpgنوبخت: درآمدهای دولت به یک سوم کاهش یافته

محمد باقر نوبخت در سخنانی که بعدا از خبرگزاری ها حذف شد، در واکنش به اعتراض معلولان به کاهش بودجه شان در سال آینده، گفت که یک و نیم میلیون بشکه از تولید نفت ایران کاسته شده است.

رادیو فردا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران می‌گوید که درآمدهای دولت به یک سوم کاهش یافته است و همزمان، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده که سهم نفت در بودجه سال ۹۸ به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز سه‌شنبه ۱۳ آذر گفت که فروش نفت ایران امسال از دو و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و درآمد دولت یک سوم شده است.

این سخنان پس از انتشار از خبرگزاری‌های ایران حذف شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این سخنان را در جمع نمایندگان تعدادی از معلولان بیان کرده که در واکنش به کاهش بودجه حمایت از معلولان در مقابل این سازمان تجمع کرده بودند.

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده بود که میزان فروش نفت ایران در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

بر اساس این پیش‌بینی‌ها، فروش نفت ایران در سال ۹۸ حدود نصف میزان فروش پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش از این پیش‌بینی کرده بود که با بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا، میزان صادرات نفت ایران در حالت خوش‌بینانه به میزان ۵۰۰ هزار بشکه و در حالت بدبینانه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه گفت: «آمریکا به دنبال این است که نفت ایران فروخته نشود. ما هم بودجه ۹۸ را به گونه‌ای تنظیم کردیم که سهم درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از ۲۵ درصد نباشد».

با این حال روزنامه ایران روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که «سهم یک سومی نفت در تأمین بودجه قابل توجه است» و «بر همین اساس بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران می‌تواند این بخش را با دشواری‌هایی مواجه کند».

پیش از این رسانه‌های ایران تضمین خرید یک میلیون بشکه نفت را از جمله شروط تهران برای توافق جدید با اروپا برای حفظ برجام ذکر کرده بودند.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه گزارش خبرگزاری رویترز درباره عدم پوشش فروش نفت در ساز و کار مالی اروپا برای ایران را رد کرد.

آقای ظریف گفت که قسمت عمده صادرات ایران نفت است و «اگر پول نفت ایران به حسابی واریز نشود، مشخص نیست که پولی برای مراودات وجود داشته باشد».

ویژگی‌های بودجه سال آینده

پیش از این بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس، خبر داده بود که قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است.

حمید پور محمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، نیز گفته بود که نرخ ارز در این بودجه حدود ۵۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

در بودجه سال ۹۷ قیمت دلار۳۵۰۰ تومان و قیمت فروش نفت ۵۵ دلار در نظر گرفته شده بود.

ارقام مورد نظر در قیاس با بودجه سالانه نشان از کاهش حداقل یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت و حدود یک دلاری قیمت فروش دارد.

در همین حال روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که طبق برآوردهای اولیه درآمد مالیاتی سال آینده حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به امسال تغییر قابل توجهی نداشته است.

براساس این گزارش، بخش عمده هزینه‌های دولت را هزینه‌های جاری تشکیل می‌دهد که برای امسال حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که «عمده آن حقوق و دستمزد است».

به گفته این روزنامه، دولت در بودجه سال آینده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان خود را پیش‌بینی کرده اما «برای جلوگیری از رشد هزینه‌های جاری خود با صفر کردن سایر هزینه‌ها به جز حقوق و دستمزد رشد حدود ۷ تا ۸ درصدی را برای کل هزینه‌ها درنظر گرفته است».

بر اساس این گزارش، بودجه عمرانی از ۶۲ هزار میلیارد تومان به ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سال‌ ۹۷ پرداخت شده است.

به گفته مقامات دولت «تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی» از جمله دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

بر اساس مصوبه دولت کارمندانی که زیر سه میلیون تومان درآمد دارند و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بسته حمایتی دریافت می‌کنند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند اما به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، لایحه بودجه سال ۹۸ روز یکشنبه ۲۵ آذر به مجلس ارائه می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy