Thursday, Dec 6, 2018

صفحه نخست » برخورد باورنکردنی دندانپزشک با یک کودک در مطب

ایران وایر - انتشار ویدیوی کشیدن دندان شیری دختری ۱۲ ساله در مطب دکتر «ک.صاد» در شهرستان بهبهان در شبکه‌های مجازی خبرساز شد. در این ویدیو، کودک جیغ‌های گوش خراشی می‌کشد و به نظر می‌رسد احتمالا دندان کودک بی‌حس نشده. با ادامه کار، جیغ کودک ممتد می‌شود و دندان پزشک با تحکم به کودک می‌گوید که ساکت باشد. کاربران فضای مجازی نوشته‌اند که منتظر واکنش انجمن‌های دندان پزشکی و یا مراجع رسمی در این مورد هستند. اما دکتر «ک.صاد» به ایران وایر گفت مطمئن است زمانی که کارش را شروع کرده، دندان کودک بی‌حس بوده. او می‌گوید بخش‌هایی از ابتدا و انتهای فیلم بریده و حتی صداگذاری شده و برای همین فیلم کامل دوربین مدار بسته مطب را در اختیار ایران وایر قرار داده. دکتر «ک.صاد» می‌گوید خانواده بیمار در پایان درمان از او تشکر کرده‌اند: «شما می‌توانید از دو دستیار من استعلام کنید. مادر و دختر با روی خوش از مطب من خارج شدند.» فیلم کامل دوربین مداربسته در اختیار ایران وایر است.

ویدیو توسط مادر دخترک ۱۲ساله ضبط شده است. این ویدیو، فضای داخلی مطب دکتر «ک. صین» واقع در شهرستان بهبهان رانشان می دهد. کودک جیغ های گوش خراشی می کشد و به نظر می رسد که درد زیادی دارد. اولین چیزی که به ذهن بیننده می رسد، این است که احتمالا دندان کودک بی حس نشده است. بیننده هر آن منتظر است تا دندان پزشک دست از کارش بکشد و فرصتی بدهد تا دندان کودک بی حس شود.

فقط دست های دندان پزشک درون کادر بسته دوربین قرار دارند. با ادامه کار، جیغ کودک ممتد می شود و این بار دندان پزشک که در شرایط عصبی قرار گرفته است، به کودک پرخاش می کند.

گفت و گو با دندان پزشک ویدیوی جنجالی: مطمئن بودم دندان کودک بی حس شده

دکتر «ک.صاد» به «ایران وایر» می گوید مطمئن است زمانی که کارش را شروع کرده، دندان کودک بی حس بوده است.

او معتقد است که بعد از ۳۳ سال کار دندان پزشکی و در حالی که بسیاری از اهالی شهرستان بهبهان سلامت دندان خود را مدیون او هستند، به خوبی می داند که بی حسی یک دندان شیری چه قدر زمان می برد و این که اساسا دندان شیری نیاز به بی حسی عمیق ندارد.

مردم اما در فضای مجازی نوشته اند که منتظر واکنش انجمن های دندان پزشکی و یا مراجع رسمی در این موردهستند.

انتشار این ویدیو نخستین بار توسط سایت «آمدنیوز» در فضای عمومی مطرح شد و به سرعت در سراسر فضای مجازی راه پیدا کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

حدود ۲۰ روز پیش بود که دخترک به همراه مادرش برای کشیدن دندان شیری دردناکش به مطب دکتر مراجعه کرد. شواهد نشان می دهند دندانش هنگام کشیدن توسط دکتر کماکان دردناک بوده است اما دندان پزشک اصرار می کند که دندان بی حس بوده و فریاد کودک ناشی از استرس بوده است:«هنوز شروع به کار نکرده بودم که جیغ کشید. من می خواستم با این روش او را آرام کنم. اما به نظر می رسد دشمنان زیادی دارم. من یکی از قدیمی ترین جراحان لثه و دندان در منطقه هستم و شک ندارم یک توطئه در میان است. کشیدن یک دندان شیری کاری است که هزاران بار آن را انجام داده ام. چه طور ممکن است متوجه نباشم که دندان بی حس نشده است؟ این یک سناريوی از قبل تعيين شده بود. من حین کار تمام تمرکزم به انجام آن بود و متوجه فیلم برداری دزدکی مادر نشدم.»

او که می گوید بخش هایی از ابتدا و انتهای فیلم بریده و حتی صداگذاری شده است، فیلم کامل هر آن چه که در روز واقعه رخ داده بود را برای ما فرستاد. فیلم صدا ندارد. آقای دکتر می گوید متاسفانه سیستم نصب شده دوربین های مدار بسته داخل مطبش صوت جداگانه دارند و صدای فیلم در شرایط فعلی در اختیارش نیست.

دکتر «ک.صاد» می گوید خانواده بیمار در پایان درمان از او تشکر کرده اند: «شما می توانید از دو دستیار من استعلام کنید. آن ها با روی خوش از مطب من خارج شدند.»

او تخصص لیزر دهان و دندان از «دانشگاه آخن» آلمان دارد و متخصص جراحی از «دانشگاه دانوب» اتریش است اما به نظر می رسد در مورد برخورد با بیماران آموزش درستی ندیده است.

این دندان پزشک به کلی منکر درد داشتن دخترک می شود: «کودکان به طور طبیعی استرس دندان پزشکی دارند. زمانی که من حتی کارم را شروع نکرده بودم، او جیغ می زد و وقتی با تحکم برخورد کردم، ساکت شد و اجازه داد کارم را ادامه بدهم.»

حالا دکتر خانواده کودک را متهم به توطئه می‌کند: «اگر خانواده این بیمار ریگی توی کفش شان نبود، چرا از طریق قانون علیه من اقامه دعوا نکرده‌اند؟ چرا مادرش با آن خون سردی فیلم می گرفت؟ چرا کار کشیدن دندان که تمام شد، دختر خانم بیمار به آرامی بلند شد و صورتش را تمیز کرد و ضمن تشکر، از مطب خارج شد و هیچ درگیری یا مشکلی ایجاد نشد؟»

او می گوید دندان پزشك برای اجتناب از طولانی تر شدن روند درمان، معمولا با روش کنترل از طریق صدا سعی می کند وضعیت بیمار را بهتر کند.

دکتر «بهمن سراج»، دانشیار «دانشگاه علوم پزشکی تهران» و رییس «انجمن دندان پزشکی کودکان» تنها کسی است که در این مورد واکنش نشان داده است. او گفته است: «بیمار بیش تر از ترس فریاد می‌کشد زیرا بعد از حذف دندان، معمولا اگر درد داشته باشد، ضمن تداوم فریاد، دست را به طرف ناحیه درد می‌برد. ولی در فیلم آرام شده و نگرانی برطرف شده به نظر می‌آید. روش کنترل بیمار از طریق تُنِ صدا روش مورد قبولی است ولی نه به شکلی که از اعتدال خارج شود.»

«امین بزرگیان»، روزنامه نگار و پژوهش گر مسایل اجتماعی معتقد است در دوران معاصر، پزشکان به تعبیری تبدیل به قدیسان عصر جدید شده اند و به همین دلیل هم برای مخاطبان این دسته غیرقابل باور است که رفتارها و کنش هایی ممکن است از یک پزشک بروز کند که از یک قدیس سرنمی زند:«فرایند قدیس سازی از این حیث به زیان آن ها خواهد بود چون آن ها نمی توانند به باور عمومی، در شرایط عصبانت فریاد بزنند یا مرتکب خطا یا خشونت بشوند. بخشی از این حساسیت عمومی نسبت به کنش جامعه پزشکی، نتیجه قدیس سازی آن ها است.»

به نظر می رسد بیش و پیش از هر گونه اظهار نظری، تدوین پروتکل های درمانی خاص کودکان در حوزه سلامت در شرایطی که ضمانت اجرایی کافی داشته باشد، ضروری است.

خانواده‌ های دیگری هستند که رفتارهای خارج از عرف پزشکان با کودکان شان آن ها را آزار داده است. «آیدا» یکی از آن ها است. او دو هفته پیش «مبینا»، دختر ۹ ساله اش را به خاطر دردهای شکمی به بیمارستان فوق تخصصی «البرز» در کرج برد. همسرش بیرون اتاق معاینه منتظر آن ها ماند و آیدا با دو دختر ۹ ساله و ۴ ساله اش وارد اتاق دکتر شد. هنگامی که دکتر در حال معاینه بچه بود، «مانا»، دخترک چهارساله آیدا تقویم رومیزی دکتر را جا به جا کرد. بار اول دکتر حین معاینه مبینا، به کودک چهار ساله تذکر داد که تقویم را بگذارد همان جا و بار دوم در یک حالت به شدت عصبی و نگران کننده یقه دخترک چهارساله را گرفت، او را بلند کرد و به بیرون سالن پرتاب کرد: «صورت دکتر کاملا قرمز شده بود. بچه یک بند جیغ می کشید. او را که وسط سالن پرت کرد، شروع کرد به سمت من فریاد زدن که خانم! این جا مهدکودک نیست. شوهرم که بیرون سالن ایستاده بود، در اتاق معاینه را باز کرد و گفت شما به چه حقی دخترم را چند متر آن طرف تر پرتاب کردید؟ اگر سرش به جایی اصابت می کرد یا آسیب می دید، چه می کردید؟ دکتر این بار کار عجیبی انجام داد که کل مردمی که در سالن انتظار نشسته بودند را شوکه کرد. دخترک ۹ ساله نیمه برهنه ام را از روی تخت معاینه بلند کرد و حتی اجازه نداد لباس هایش را بپوشد. او را از اتاق بیرون کرد. دخترم وسط جمعیتِ منتظرِ داخل سالن با وضعیت نیمه برهنه احساس شرم می کرد. صدای دکتر همه جا پیچیده بود که می گفت "زنک انگار خواسته بره عروسی، این که طرز لباس پوشیدن برای بیمارستان و معاینه نیست!" وقتی داشتیم از آن سمت سالن دور می شدیم، هنوز هم صدای دکتر می آمد که داشت به بیمار بعدی پرخاش می کند.»

آیدا در پاسخ به این سوال که چرا به بخش نظارت یا حراست بیمارستان مراجعه نکرده است، پوزخند زد و گفت: «این برخوردها برای ما عادی و معمول شده اند. دیگر دردمان نمی آید. کوچک ترین حمایتی از بیمار در این سیستم وجود ندارد. حراست و نظارت و مدیریت و این حرف ها هم با دکتر هم منفعت هستند. مردم می آیند توهین می شنوند و راه چاره ای ندارند. سرشان را می اندازند پایین و می روند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy