Friday, Dec 7, 2018

صفحه نخست » مسدود شدن حساب بانکی یک زن ایرانی‌تبار در هامبورگ

commerzbank.jpgدویچه وله - کومرتس بانک حساب یک زن ایرانی‌تبار را بدون اطلاع قبلی مسدود کرده است. این زن می‌گوید که صرف‌نظر از تبار و نام خانوادگی‌اش هیچ ارتباطی با ایران ندارد. گفته می‌شود که این موضوع تنها به این زن ایرانی‌تبار محدود نمی‌شود.

شعبه کومرتس بانک شهر هامبورگ حساب بانکی زنی ایرانی‌تبار به نام ایریس معتمد امینی را بدون اطلاع قبلی مسدود کرده است. گمان می‌رود که کومرتس بانک زیر فشار آمریکا و در سایه نگرانی از مجازات‌های مالی، حساب این زن ایرانی‌تبار را مسدود کرده باشد. مسئولان بانک حاضر به ارائه هیچ توضیحی تا این لحظه نشده‌اند.

گفته می‌شود که این پدیده‌ای منحصر به فرد نیست، و پیش از این هم حساب‌های ایرانیان ساکن آلمان از سوی بانک‌ها مسدود شده است.

مطالب بیشتر در دویچه وله فارسی

سایت آنلاین نشریه "فوکوس" روز پنجشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) خبر مسدود شدن حساب بانکی ایریس معتمد امینی را منتشر کرده است. خبرنگار این نشریه حتی در این رابطه با ایریس و همچنین با رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز گفت‌وگو کرده است.

ایریس معتمد امینی کیست؟

این زن در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه یاد شده گفته است که تنها چیزی که از ایران و ایرانی بودن نصیب برده است، نام خانوادگی او است. می‌گوید که پدرش به عنوان دانشجو در سال‌های دهه ۵۰ به آلمان آمده بود و به یک زن آلمانی دل باخته و خود او محصول ازدواج این دو بوده است.

ایریس تاکید کرده که با ایران و دولت این کشور هیچ رابطه‌ای ندارد و حتی نمی‌تواند به فارسی تکلم کند. او که ۵۲ سال سن دارد، شرکتی به نام "فامیلی آفیس" را اداره می‌کند که کارش رسیدگی به نامه‌نگاری‌های اداری و کمک به تنظیم پرداخت‌های مالیاتی شرکت‌های دیگر است. در واقع، او یک دفتر حسابداری را در هامبورگ اداره می‌کند.

او به خبرنگار نشریه یاد شده گفته است که پدرش که یک آرشتیکت بوده هیچ‌گاه تماس خود را با زادگاهش قطع نکرده بود. حتی اقدام به خرید یک آپارتمان در تهران کرده و همه ساله چند هفته از عمر خود را در تهران سپری می‌کرده است. تا اینکه در جریان یک تصادف رانندگی در ایران، جان خود را از دست می‌دهد و مشکل با بانک از همان لحظه شروع می‌شود.

ایریس معتمد امینی می‌گوید پس از درگذشت پدرش، او تلاش کرده بود که دارایی‌های پدرش در ایران را به آلمان منتقل کند. موضوعی که در ابتدا کومرتس‌بانک با آن کمترین مشکلی نداشته است. اما مسئولان این بانک پس از انجام کارهای اداری و حتی پس از بررسی کامل مدارک، یک باره نظر خود را تغییر داده و بدون اطلاع قبلی، حساب بانکی او را مسدود کرده‌اند.

علت چه بوده است؟

میشائیل توکوس، رئیس دفتر هامبورگ اتاق بازرگانی آلمان و ایران معتقد است که کومرتس بانک زیر فشار آمریکا و از ترس مجازات‌های پیش‌بینی شده از سوی آمریکا اقدام به مسدود کردن حساب بانکی این زن نموده است.

افزون بر آن گفته می‌شود که موضوع مسدود شدن حساب بانکی تنها به مورد ایریس معتمد امینی محدود نمی‌شود و نمونه‌های دیگری از این موضوع دیده شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حساب‌های بانکی شماری از ایرانی‌ها و شهروندان سوری و یمنی نیز در ارتباط با احتمال پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم مسدود شده است.

رئیس دفتر هامبورگ اتاق بازرگانی آلمان و ایران معتقد است که بانک‌های بزرگ و خصوصی در آلمان از ترس مجازات‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا، در مواردی که ذره‌ای تردید داشته باشند، چنین راهکاری را در پیش می‌گیرند.

باید خاطر نشان ساخت که کومرتس‌بانک آلمان به علت معامله با ایران در سال ۲۰۱۵ ناگزیر به پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود. گفته می‌شود که این بانک در داد و ستد مالی با بانک‌های ایران بر اساس قواعد تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا عمل کرده بود و از این منظر مرتکب خطایی نشده بود. به‌رغم آن، کومرتس بانک برای جلوگیری از لغو احتمالی مجوز فعالیت خود در آمریکا ناگزیر به پرداخت این جریمه شده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy