Thursday, Dec 6, 2018

صفحه نخست » با چراغ سبز ایران، اوپک بر سر کاهش تولید نفت به توافق رسید

opec_120118.jpgیورونیوز - روز نخست اجلاس اوپک در وین بدون حصول توافق میان کشورهای عضو به پایان رسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پنجشنبه شب، در حاشیه نخستین روز نشست اوپک از آنچه «تک‌روی‌ها» در این سازمان خواند انتقاد کرد.

آقای زنگنه به خبرنگاران گفت که ایران اوپک را ترک نمی‌کند و دلیل ترک قطر را هم نمی‌داند. وزیر نفت ایران اما در عین حال تاکید کرد که اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نشانه‌های خوبی برای اوپک نیست.

نشست اوپک در حاشیه اعلام تصمیم قطر در خصوص خروج از این سازمان و همچنین افزایش تولید نفت عربستان، بدون توجه به توافقات قبلی در حال برگزاری است.

در عین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع در اوپک می‌گوید ایران یکی از موانع دستیابی به توافق در میان کشورهای اوپک به شمار می‌رود.

وزرای نفت کشورهای عضو بدون برگزاری نشست خبری، به جلسات خود روز پنجشنبه پایان دادند. وزیر نفت ایران در حاشیه این نشست گفته است تا زمانی که ایران تحریم است، حاضر به مذاکره در خصوص سطح تولید نفت خود نیست.

در ماه‌های اخیر و بعد از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفت ایران، عربستان سعودی در میان کشورهای عضو اوپک و روسیه به عنوان کشوری غیر عضو تولید نفت خود را برای جبران کسری نفت ایران در بازار بالا برده‌اند. اتفاقی که مورد انتقاد ایران قرار گرفته و در نقطه مقابل اجازه افزایش قیمت نفت را نداده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۷، ایران بعد از عربستان سعودی و عراق، سومین تولید کننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک بوده است. قطر هم اعلام کرده است از ابتدای سال ۲۰۱۹ این سازمان را ترک خواهد کرد.

آقای زنگنه در حاشیه روز نخست اجلاس اوپک قیمت بشکه‌ای ۶۰ تا ۷۰ دلار را قیمتی مناسب برای اعضای اوپک خواند و افزود: «هرچند کار بسیار سخت است، ولی فکر می‌کنم به حصول توافق نزدیک باشیم.»

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

ایران هرچند خواهان حفظ محدودیت تولید نفت برای کشورهای عضو اوپک است، اما خود را مستثنی از این محدودیت می‌داند و می‌گوید به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا، باید از این محدودیت‌ها معاف باشد. اتفاقی که البته در ادوار پیشین اجلاس اوپک مورد پذیرش سایر اعضا هم قرار گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy