Tuesday, Dec 11, 2018

صفحه نخست » سپاه پاسداران آزمایش موشکی مورد ادعای آمریکا را تائید کرد

mushak.jpgدویچه وله - فرمانده نیروی هوافضای سپاه سخنان ده روز پیش وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش یک موشک میان‌برد را تائید کرد. مایک پومپئو گفته بود که این آزمایش قطعنامه ناظر بر اجرای برجام را نقض می‌کند اما ایران منکر آن است.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی روز سه‌شنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) به نقل از سردار امیرعلی حاجی‌زاده اعلام کرد که ایران به تازگی یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است.

بنا بر این گزارش فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران بدون اشاره به نام و مشخصات این موشک گفته است: «ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده دهم آذر ماه در یک پیام توئیتری نوشته بود ایران اخیرا موشکی آزمایش کرده که قادر به حمل "کلاهک‌های متعدد" است. او این اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد که مطابق آن جمهوری اسلامی از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی منع شده است.

به گزارش فارس سردار حاجی‌زاده با اشاره به این که نیروی هوافضای سپاه در سال "بیش از ۴۰ تا ۵۰ تست" انجام می‌دهد گفته است: «اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست.»

جمهوری اسلامی تا کنون به طور رسمی سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی اخیر خود را تائید یا تکذیب نکرده بود. با این همه سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح یک روز پس از ادعای وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی است و این کار ادامه پیدا خواهد کرد یعنی هم تست و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه، محمد جواد ظریف نیز در واکنش به سخنان پومپئو تاکید کرده بود که موشک‌هایی که ایران آزمایش می‌کنند "نقطه‌زن" هستند و فقط برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی شده‌اند.

افزایش آزمایش‌های موشکی

تائید آزمایش موشکی ایران ده روز بعد از طرح آن از سوی مقامات آمریکایی در حالی انجام می‌شود که روزنامه آلمانی "ولت ام زونتاگ" یک‌شنبه ۱۸ آذر با استناد به اطلاعاتی که گفته می‌شود از طریق سازمان‌های اطلاعاتی غربی به ‌دست آمده‌ گزارش داد که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این روزنامه نوشته که بر پایه اطلاعاتی که صحت آن‌ها توسط منابع متفاوت تایید شده، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ دست‌کم هفت بار اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد کرده است. با سخنان امروز سردار حاجی‌زاده مشخص می‌شود که تعداد این ازمایش‌ها بسیار بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۱ آذر ماه سخنان مایک پومپئو در مورد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران را رد کرده و خطاب به او گفته است: «جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید، بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.»

مقامات ارشد جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که توان موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد. ایران اواخر تابستان سال گذشته اعلام کرد که موشک زمین به زمین "خرمشهر" را با برد دو هزار کیلومتر "با موفقیت" آزمایش کرده و برنامه‌ای برای تولید موشک با برد بیشتر ندارد.

موشک‌هایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر

فرمانده نیروی هوافضای سپاه یک روز قبل از تائید آزمایش موشکی اخیر ایران گفته است: «ما توانمندی ساخت موشک با بردهای بلندتر را داریم. عدد ٢٠٠٠ کیلومتر وحی منزل نیست.» چنین موشک‌هایی می‌توانند هر نقطه از خاک عربستان سعودی و اسرائیل، به عنوان دشمنان اصلی منطقه‌ای ایران را هدف قرار دهند.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران سال گذشته گفته بود که مطابق سیاست‌هایی که رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای تعیین کرده حداکثر برد موشک‌های ایران در حال حاضر ۲۰۰۰ کیلومتر انتخاب شده است.

مطالب بیشتر در دویچه وله فارسی

آزمایش‌های موشکی ایران با انتقاد و ابراز نگرانی سه کشور اروپایی روبرو شده که همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه ۱۹ آذر در جریان دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «ما بایستی با ایران درباره اقدامات‌اش در سوریه، برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نیز فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی‌اش در اروپا صحبت کنیم.»

هنوز مشخص نشده که آزمایش موشکی اخیر ایران که سردار حاجی‌زاده آن را "تست مهمی" خوانده چه زمانی انجام شده و مشخصات این موشک چیست. خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه سال گذشته گزارش داده بود که موشک‌های زمین به زمین ایران با برد ۲۰۰۰ کیلومتر قادر به حمل "چند کلاهک" هستند. این ادعا با سخنان ظریف در مورد "نقطه‌زن" بودن موشک‌های آزمایش شده ایران در تناقض است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy