Thursday, Dec 13, 2018

صفحه نخست » آغاز پایان بحران یمن، توافق درباره الحدیده و تعز

yemen.jpgالعربیه ـ سازمان ملل متحد پنجشنبه ۱۳ دسامبر اعلام کرد که طرف‌های رقیب یمنی به توافقی درباره شهر و بندر الحدیده دست یافتند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این دور از مذاکرات طرف‌های یمنی در سوئد گفت که این توافق به بهبود شرایط زندگی میلیون‌های یمنی کمک خواهد کرد.

او ادامه داد که دو طرف بحران، درباره تسهیل شرایط در تعز که در محاصره شبه‌نظامیان حوثی قرار دارد و رساندن کمک‌های بشر دوستانه به ساکنان این شهر، به توافق رسیدند.

او گفت که علاوه بر این‌ها، دو طرف درباره تبادل اسرا هم با یکدیگر توافق کردند که به گفته او، این توافق گام مهمی برای مردم یمن است.

گوترش ادامه داد: «فرصت مهمی پیش رو داریم، معتقدم که طرف‌های یمنی پیشرفتی حقیقی در مذاکرات سوئد حاصل کردند». او افزود که عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری یمن، حمایت کامل خود را از نتایج مذاکرات اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: «تمام تلاش‌ها را برای کمک به یمنی‌ها برای حل مشکلاتشان به کار خواهیم بست». او یادآور شد که دور آینده مذاکرات یمنی، ژانویه آینده برگزار خواهد شد.

مهمترین نقاط توافق درباره بندر و شهر الحدیده

- آتش بس در شهر الحدیده و بنادر آن: الحدیده، الصلیف و راس عیسی.
- توسعه حضور سازمان ملل متحد در شهر الحدیده و بنادر الحدیده، صلیف و راس عیسی.
- تعهد دو طرف به عدم ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به الحدیده.
- تسهیل رفت و آمد غیرنظامیان و کالا.
- باز کردن گذرگاه‌هایی برای رساندن کمک‌های بشر دوستانه.
- به ودیعه گذاشتن تمام درآمدهای بنادر الحدیده در بانک مرکزی.
- از میان بردن حضور نظامی در شهر الحدیده.
- از میان بردن مین‌های کار گذاشته شده در شهر و بندر الحدیده.

همچنین برپایه این توافق، حوثی‌ها ظرف ۱۴ روز شبه‌نظامیان خود را از بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی خارج کرده و به شمال جاده صنعا منتقل خواهند کرد. همچنین نیروهای دولتی در جنوب این جاده مستقر خواهند شد. در مرحله دوم هم شبه‌نظامیان حوثی به طور کامل از شهر الحدیده خارج خواهند شد و ظرف ۲۱ روز به پایگاه‌هایی خارج از مرزهای شمالی شهر منتقل خواهند شد.

برپایه این توافق، مسئولیت امنیت شهر الحدیده و بنار الحدیده، الصلیف و راس عیسی، برپایه قوانین یمن، بر عهده نیروهای امنیتی خواهد بود و باید به ابزارهای قانونی احترام گذاشت و هر گونه مانعی در برابر ایفای مسئولیت سازمان‌های محلی از جمله ناظران حوثی، برداشته شود.

این توافق در حالی اعلام می‌شود که بر سر مسائلی دیگر از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا توافق نشده است. هیئت نمایندگی شبه‌نظامیان حوثی پیشنهادهای ارائه شده در این باره را نپذیرفت.

سوئد: مذاکرات با حسن نیت انجام شد

از سویی مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد ابراز امیدواری کرد که این توافق‌ها به آغاز روند باز سازی یمن بیانجامد.

او پیش از این نیز با بیان این‌که مذاکرات طرف‌های یمنی با حسن نیت در جریان است، گفت که نتایج این مذاکرات فردا جمعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

والستروم در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت که هر توافق درباره ادامه مذاکرات، موفقیت خواهد بود.

***

دبیرکل سازمان ملل: شاهد آغاز پایان بحران یمن هستیم

العربیه - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه ۱۳ دسامبر پس از آن‌که اعلام کرد طرف‌های یمنی در این دور از مذاکرات در سوئد به توافق درباره الحدیده و تعز دست یافتند، گفت که «اکنون شاهد آعاز پایان بحران یمن هستیم».

گوترش گفت: «توافق الخدیده یکی از دشوارترین مسائلی است که با آن روبرو شدیم». او تاکید کرد که این توافق، تاثیر بزرگی بر اوضاع امنیتی و انسانی در یمن خواهد داشت.

گوترش به هیئت‌های دو طرف یمنی به خاطر دست‌یابی به این توافق درود فرستاد و گفت: «ما شاهد آغاز پایان بحران یمن هستیم».

دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «توافقی برای آتش بس در همه استان الحدیده حاصل شده. همه طرف‌ها از شهر و بندر الحدیده خارج خواهند شد».

او تاکید کرد که سازمان ملل متحد، وظیفه نظارت بر بندر را بر عهده خواهند داشت در حالی که نیروهای ملحی، مسئول برقراری نظم و امنیت در شهر خواهند بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy