Saturday, Dec 15, 2018

صفحه نخست » ربات پیشرفته روسی آدم از آب درآمد

08F92C8A-114A-4CFC-BDEC-6BCC675714AB.jpegایران اینترنشنال - ربات پیشرفته‌ای که هفته گذشته در گزارش تلویزیون دولتی روسیه نمایش داده شده بود، یک انسان زنده از آب در آمد: مردی در لباس ۳۰۰۰ پوندی ساخت شرکت شو ربات (Show Robot).

این ربات که بوریس نام‌ داشت و ظاهرا می‌توانست راه برود، حرف بزند و برقصد، در گزارش تلویزیونی شبکه روسیه-۲۴ از برنامه نشست دانش‌آموزان درباره فناوری، به‌‌عنوان رباتی پیشرفته قالب شده بود.

پس از پخش این برنامه، بعضی جزئیات از نگاه تیزبین وبلاگ‌نویس‌ها پنهان نماند و سوال‌ها شروع شد. سایت روسی تی‌ژورنال درباره عملکرد ربات سوال کرد: «حس‌گرهای خارجی بوریس کجا بود؟ چرا موقع رقص این‌همه حرکات اضافی و غیرضروری داشت؟»

در فاصله زمانی کوتاهی، تصاویری از این ربات در رسانه‌های اجتماعی پخش شد که در آن‌ها، خط گردن کسی که لباس را پوشیده بود، مشخص بود.

70572fa507.jpg

درپی آن، عکسی هم در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که بازیگر نقش ربات را قبل از شروع برنامه نشان می‌داد.

البته ترتیب‌دهندگان این نشست بحث و تبادل‌نظر درباره فناوری که هر‌سال برای دانش‌آموزان به‌عنوان «اندیشمندان آینده روسیه» برگزار می‌شود، اعلام کرده‌اند که آن‌‌ها قصد نداشته‌اند این ربات را واقعی جا بزنند.

اما چه عمدی باشد، چه سهوی، تلویزیون دولتی روسیه چنین کاری کرده بود. یک روز بعد از پخش برنامه تلویزیونی، صبح چهارشنبه ۲۱ آذرماه (۱۲ دسامبر)، ویدیوی این گزارش از کانال یوتیوب شبکه تلویزیونی روسیه-۲۴ به‌طور موقت حذف شد، اما بعداز‌ظهر همان روز دوباره در دسترس قرار گرفت.

یکی از خبرنگارهای تلویزیون دولتی روسیه، اتهام فریب عمدی بینندگان را نپذیرفته و در مصاحبه‌ای گفته است که این برنامه برای بچه‌ها بوده است و آن‌ها اطمینان داشته‌اند مردم متوجه می‌شوند که این لباس، مثل لباس بابا‌نوئل، یک لباس مبدل است.

این نخستین‌بار نیست که در شبکه‌های تلویزیونی روسیه از این دست ماجراها اتفاق می‌افتد. یک هفته پیش‌ از این گزارش، شبکه یک روسیه، یک شبکه دولتی دیگر، ناچار شد بابت پخش گزارشی جعلی عذرخواهی کند؛ در این گزارش مردی اوکراینی از روند پیشرفت کشورش پس از انقلابی که پنج سال قبل در اوکراین رخ داد، گله و شکایت کرد. بعد مشخص شد که این مرد اوکراینی نبوده و اهل بلاروس است. او در مصاحبه با رادیو آزاد اروپا گفته از شرکت در این مصاحبه «بسیار خجالت‌زده» است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy