Sunday, Dec 16, 2018

صفحه نخست » چرا سپاه پاسداران همچنان بر پروژه دروغین بارورسازی ابرها پا می فشارد؟

rain_121518.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / ایران بریفینگ

حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بنده نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، اما اگر نگاه به داخل باشد مسئولان به سراغ دانشگاه‌ها می‌آیند، ولی آقایان به کوچه پس کوچه‌هایاروپا مسلط‌تر هستند و هر نیازمندیی که دارند به سمت اروپا می‌روند. با این وجود این نگاه به سراغ دانشگاه نمی‌آید.

وی خطاب به دانشجویان گفت : رهبر معظم انقلاب دانشجویان را آتش به اختیار خطاب کردند با این وجود شما نباید منتظر بمانید تا دولت کاری انجام دهد توصیه من به شما این است که با هدف گذاری کار‌ها برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی کنید. ابتدا بنده باید از مدیران صنعت خودروسازی دفاع کنم، چون اینکه بگوییم آن‌ها غرب گرا هستند خوب نیست، ولی بحثی که وجود دارد این است که آن‌ها یک تیم همگرا، منسجم و هم قسم نیستند و بعضا افراد انقلابی در بین آن‌هاتک و یا چند نفر هستند.

ما می‌توانیم به صنعت خودروسازی کمک کنیم و همان طور که وزارت نیرو اعلام کرد ما در باورسازی ابر‌ها مشکل داریم و هواپیمانداریم، با این وجود ما بلافاصله اعلام آمادگی کردیم و کار باورسازی ابر‌ها را از پارسال آغاز و امسال نیز دنبال می‌کنیم و البته پولی هم نگرفته ایم، چون هر جا نیاز کشور است ما در آنجا کمک می‌کنیم. در هر حال ما نمی‌توانیم در کار دیگران دخالت کنیم،ولی هر جا که از ما خواستند حضور پیدا کردیم. مثلا دولت در حوزه عمرانی با سپاه قرارداد می‌بندد، ولی باز هم می‌گویند سپاه کار اقتصادی می‌کند.

شاید مطرح شود که بارورسازی ابرها چه سنخیتی با «بنگاه‎داری اقتصادی» دارد؟پاسخ به این پرسش فقط بخش کوچکی از قضیه است که چندان هم پیچیده نیست. حجم گردش مالی در عرصه‌ی فعالیت‌های محیط زیست است که آن را از عرصه‌های اقتصادی دیگر پیچیده‌ترمی‌کند به ویژه در دورانی که منابع و تولید حامل‌های انرژی از زوایای مختلف، ازجمله سازگاری با محیط زیست، با بحران روبرو هستند.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

برای روشن شدن این موضوع کافی است مثلا به گردش مالی هر مرحله بارورسازی ابرها بر اساس ارقامی پرداخته شود که تا کنون منابع رسمی اعلام کرده‌اند.

در پی این گفته فرمانده ارشد سپاه ما بار دیگر به «بارور سازی ابرها توسط سپاه» نگاهی می اندازیم :

در شهریور سال ۱۳۹۵ محمد مهدی جوادیان‌زاده مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در مورد پرخرج بودن مراحل این پروژه ادعا کرد که پیش بردن بخشی از عملیات «در یک منطقه هدف» در یک دوره شش ماهه اعتبار۹.۵ میلیارد تومانی لازم دارد.

در حالی که یک سال قبل گفته بود «هر پرواز باروری» با احتساب اجاره هواپیما، سوخت، بیمه و هزینه‌های دیگر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

هدف از بارورسازی ابرها افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی بارش در یک منطقه معین است که معمولاً دامنه‎ای به وسعت ۲۰۰ کیلومتر دارد.

طبق یک اعلام در سال ۹۴ به طور میانگین سالانه ۸۰ پرواز برای بارورسازی ابرها صورت می‌گیرد؛ با یک حساب ساده مشخص می‎شود که در سال ۹۴ عملیات بارورسازی ابرها ۱۲۰ میلیارد تومان گردش مالی به همراه داشته است.

با توجه به اینکه دو هواپیمای روسی مخصوص عملیات بارورسازی مدتها زمین گیر و از رده خارج شده بود ، سپاه مصمم شد از هواپیماهای خود برای بارورسازی ابرها استفاده کند.

هواپیماهایی که برای بارورسازی ابرها استفاده می‎شدند و حالا از رده خارج شده‌اند دو فروند آنتونوف متعلق به شرکت «صافات» بودند.

این تصمیم سپاه درحالی‌ بود که رئیس سازمان هواشناسی و رئیس سازمان محیط‌زیست بر عدم تأثیر باروری ابرها در رفع مشکلخشک‌سالی و بی‌آبی تأکید می‌کردند ، اما وزیر نیرو از آمادگی سپاه پاسداران برای بارور کردن ابرها استقبال کرد .

کمتر از چهار ماه پیش عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست پروژه باروری ابرها را تبلیغاتی خواند و گفته بود که بارور سازی ابرها هیچ تأثیری برافزایش بارش‌های کشور ندارد. او گفته بود که این پروژه صرفاًجنبه تبلیغاتی و روانی دارد.

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی نیز بارها اعلام کرده که بارور کردن ابرها تأثیر مثبتی در وضعیت اقلیمی کشور ندارد.

بااین‌حال، رضا اردکانیان وزیر نیرو از طرح سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها بشدت استقبال کرد و گفت که نیروی هوافضا سپاه پاسداران این آمادگی را دارد تا درزمینهٔ بارورسازی ابرها و افزایش میزان بارندگی‌ها به وزارت نیرو کمک کند.

به گفته اردکانیان، قرار شد جلساتی با فرماندهان نیروی هوایی سپاه پاسداران برای برنامه‌ریزی در این خصوص برگزار شود.

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی کشور وگزارش‌های ثبت‌شده در ایستگاه دائمی شیرکوه یزد برای سنجش میزان بارش، این بارورسازی ابرها هیچ تأثیری در افزایش بارندگی ندارد.

اما محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران دراین‌باره گفت که بارور سازی ابرها در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری اجرا و بارورسازی هم انجام‌شده و نتیجه خوبی هم داشته.

او گفت که این پروژه با هدف‌گذاری وزارت نیرو توسط سپاه پاسداران در استان‌های زنجان، قزوین و مرکزی اجرا می‌شود.

بارورسازی ابرها توسط سپاه پاسداران و یک شرکت هواپیمایی زیر نظرش صافات مدت‌هاست بین وزارت نیرو و سپاه پاسداران مطرح است،۳ ماه پیش معاون پارلمانی سپاه از خرید و نصب تجهیزات موردنیاز برای بارور کردن ابرها بر روی هواپیما خبر داده و گفته بود که سپاه برخی از موادی را که برای تزریق به ابرها جهت بارور کردن لازم است خریداری کرده که به رفع مشکل کم‌آبی در کشور کمک شایانی می‌کند.

بعدها طبق اعلام نظر رسمی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص می‌شود وزارت نیرو درواقع با واگذاری این پروژه غیرکارشناسی و انجام نشدنی به سپاه پاسداران می‌خواسته چراغ سبز بدهد.

مشخص نیست این باج به سپاه پاسداران از سوی وزارت نیرو به چه منظور داده‌شده ، فرماندهان سپاه اکنون ماههاست در تبلیغ توانمندی خود در بارورسازی ابرها کوشا هستند اما تمامی مقامهای مسئول همچون رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان هواشناسی این امر را تکذیب می کنند ، کلانتری رئیس سازمان محیط زیست حتی پا را از تکذیب هم فراتر گذاشته و رسما به خبرگزاری ایرنا در مهرماه سال جاری گفته بود : با توجه به جغرافیای ایران بارورسازی ابرها «شوخی ای بیش نیست»

حالا با توجه به گفته های این فرماندهسپاه تا حدودی می شود فهمید علت پای فشاری سپاه بر دروغ یا شوخی بارورسازی ابرها چیست ؟ سپاه صنعت خودروسازی راهم می خواهد !

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy