Monday, Dec 17, 2018

صفحه نخست » شمار کارگران بازداشتی‌ فولاد اهواز به ۴۱ نفر رسید

foulad.jpg

رادیو فردا ـ اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه، از بازداشت «ده نفر» دیگر از کارگران گروه ملی فولاد اهواز خبر داد. به این ترتیب شمار کارگران بازداشت‌شده این کارخانه به «۴۱ تن» رسیده است.

ماموران امنیتی دست‌کم ۲۹ کارگر شرکت ملی فولاد اهواز را ساعت دو بامداد روز دوشنبه و دو تن دیگر را نیز در تجمع اعتراضی نسبت به بازداشت‌ها، بازداشت کرده بودند.

به گزارش اتحادیه کارگران آزاد ایران، ده کارگر دیگر نیز نیمه‌شب گذشته با حمله «وحشیانه» ماموران امنیتی به منازل آنها بازداشت شده‌اند.

این گزارش، اسامی بازداشت‌شدگان شب گذشته را «بهزاد علیخانی، احمد باوی، آرش محمدپور، میثم أل‌مهدی، مصطفی موسوی، مجید موسوی، امیر دهقان، مجید جلالی، حسین عساکره و بهزاد شهبازی» اعلام کرد.

۳۱ کارگر بازداشتی دوشنبه نیز به زندان مرکزی اهواز که «شیبان» نام دارد، منتقل شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است با ادامه بازداشت‌ها در اهواز، شماری از کارگران معترض برای آن که بازداشت‌ نشوند شب‌ را در خیابان‌ها سپری می‌کنند.

ادامه بازداشت کارگران در اهواز در حالی رخ می‌دهد که به نوشته ایلنا، روز دوشنبه «باقری، مسئول عملیات سپاه استان خوزستان، با حضور در جمع کارگران معترض، ضمن دعوت آنها به آرامش، گفته بود افراد بازداشتی که از بدنه کارگران باشند تا پایان امروز ۲۶ آذرماه آزاد خواهند شد».

حضور این مقام مسئول در سپاه پاسداران در محل و پاسخگویی او درباره این بازداشت‌ها می‌تواند بدین معنی باشد که این بازداشت‌ها به دست سپاه پاسداران انجام شده است.

کارگران شرکت ملی فولاد اهواز از بیش از ۴۰ روز پیش به صورت مداوم در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقات‌شان مقابل نهاد‌های مختلف دولتی در استان خوزستان تجمع کرده‌اند.

«پرداخت حقوق معوقه»، «ازسرگیری تولید و تامین مواد اولیه»، «برقراری بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی» و «توجه به وضعیت معیشتی کارگران» از جمله خواسته‌های کارگران این مجتمع است.

بانک ملی مالک شرکت فولاد اهواز است.

در همین حال برخی از نمایندگان کارگران معترض تهدید کرده بودند که اگر این بانک به تعهدات خود نسبت به این کارخانه عمل نکند، از کارگران و مردم خوزستان خواهند خواست، سپرده‌های خود را از این بانک خارج کنند.

برخی از کارگران همچنین تهدید کرده‌اند که اگر به مطالبات‌شان پاسخ داده نشود، اعتراض خود را در تهران ادامه خواهند داد.

بازداشت کارگران در ایران با انتقاد آمریکا نیز مواجه شده و رابرت پالدینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشته است: «دیروز رژیم ایران کارگران فولاد اهواز را که صرفا خواستار دریافت حقوق و دستمزد خود هستند، دستگیر کرد. متاسفانه رژیم همواره این چنین با مردم ایران بدرفتاری کرده است.»

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده از خواسته‌های به‌حق آنها حمایت می‌کند. ایرانیان شایسته آنند که در آرامش و با عزت زندگی کنند.»

طی ماه‌های اخیر کارگران نیشکر هفت‌تپه و کارگران شرکت ملی فولاد تجمع‌های بزرگ اعتراضی را در شوش دانیال و اهواز برگزار کردند. شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز پیشتر بازداشت شده بودند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه پیش از این اعلام کرده بود که اسماعیل بخشی، نماینده کارگران این شرکت، و سپیده قلیان، فعال مدنی، به هنگام بازداشت «شدیداً مضروب و تحت فشارهای روحی و جسمی شدید بودند.»

اسماعیل بخشی روز چهارشنبه، ۲۱ آذر، آزاد شد، و سپیده قلیان، روزنامه‌نگار و فعال مدنی که به همراه او دستگیر شده بود با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy