Wednesday, Dec 19, 2018

صفحه نخست » واکنش آمریکا به بی احترامی سفیر ایران به مردم و کشور عراق

safir.jpgالعربیه - وزارت امور خارجه آمریکا در یکی از حساب‌های کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر به زبان عربی، اقدام ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در خروج از مراسم هنگام ادای احترام به «شهدای عراق» را، بی احترامی به مردم و کشور میزبان توصیف کرد.

در این توئیت که از سوی حساب کاربری «فریق التواصل» (تیم تماس) مرتبط با وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: «این‌گونه رفتار را نمی‌توان کمتر از بی احترامی به مردم و کشور میزبان ارزیابی کرد، چنانچه آن را نقض عرف‌های دیپلماتیک ندانست. اما نظام ایران چه زمانی عرف‌های دیپلماتیک را به رسیمت شناخت؟»

پیش از این مثال الآلوسی رئیس حزب امت عراق، از رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور خواسته بود تا ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد را به دلیل خروج از سالن مراسم هنگام ادای احترام به کشته شدگان نیروهای امنیتی عراقی در نبرد علیه داعش، اخراج کنند.

به گزارش رسانه‌های عراقی، الآلوسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و پارلمان عراق، نوشت «سفیر ایران که از فرماندهان شناخته شده سپاه پاسداران است، با عدم احترام به شهدای عراق، دست به اقدامی غیراخلاقی و غیردیپلماتیک زد». او رفتار سفیر ایران را «بی احترامی به عراق و مردمش» توصیف کرد.

ایرج مسجدی به طور ناگهانی از برنامه‌ای که به مناسبت اعلام پیروزی عراق علیه داعش برگزار شده بود، خارج شد. این برنامه‌ را «ائتلاف البناء» (سازندگی) در پارلمان عراق برگزار کرده بود. این ائتلاف از سه ائتلاف دیگر یعنی «الفتح» متشکیل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی مورد حمایت ایران موسوم به حشد الشعبی، «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و بخشی از «محور ملی» برگزار شده بود.

در بخشی از ویدیوی منتشر شده از این برنامه که در آن برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق و هادی العامری رئیس ائتلاف «الفتح» هم حضور یافته بودند، سفیر ایران دیده می‌شود که بلافاصله پس از دعوت حاضران به ایستادن برای ادای احترام به «شهدای» عراق، از سالن خارج می‌شود.

برخی از سیاستمداران عراقی ناخرسندی خود را از این اقدام سفیر ایران ابراز کردند و آن را بی احترامی به کسانی توصیف کردند که در راه مبارزه علیه داعش، جان خود را از دست دادند.

عراق ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷، پیروزی نظامی علیه داعش را در نبردی که از حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار بود، اعلام کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy