Wednesday, Dec 19, 2018

صفحه نخست » تلاش آمریکا برای محکومیت ایران از سوی شورای امنیت در ارتباط با بحران یمن

United-Nations.jpgالعربیه - خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۰ دسامبر به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد ایالات متحده آمریکا خواهان گنجاندن محکومیت ایران در پیش‌نویس قطع‌نامه‌‌ای است که برای پشتیبانی از آتش‌بس در الحدیده یمن، در حال تدوین است، اما روسیه با این خواست آمریکا مخالفت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای ارائه شده از سوری بریتانیا برای اعلام پشتیبانی از توافق آتش‌بس در الحدیده است؛ توافقی که هفته گذشته در رایزنی‌های سوئد میان طرف‌های یمنی حاصل شد.

پیش‌نویس ارائه شده از سوی بریتانیا همچنین از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد پیشنهادهایی درباره چگونگی نظارت بر آتش‌بس و استقرار نیروهای امنیتی در شهر ارائه دهد.

متن اولیه پیش‌نویس که رویترز در جریان آن قرار گرفت «کمک تسلیحاتی از هر طرفی باشد» را محکوم کرده و آن را «نقض قطع‌نامه صادرات اسلحه به یمن» دانسته است، اما از هیچ کشوری نام نبرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک، ایالات متحده با تعدیل این پیش‌نویس، خواستار محکوم کردن ایران در این بند شده، اما روسیه با این خواست آمریکا مخالفت کرد. منابع دیپلماتیک می‌گویند که ایالات متحده در پی آن است تا این قطع‌نامه در هفته جاری تصویب شود.

فوریه گذشته روسیه علیه تلاش آمریکا برای محکومیت ایران در ارتباط با بحران یمن، رای داد. قطع‌نامه شورای امنیت نیازمند موافقت ۹ کشور عضو این شورا و عدم استفاده از حق وتو توسط کشورهای عضو دائم شورای امنیت است. این کشورها عبارتند از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین.

پیش از این گوترش در جلسه شورای امنیت گفته بود بقایای تعدادی از موشک‌های بالستیک که حوثی‌ها به سمت سعودی پرتاب کردند، نشان می‌دهد احتمالا این موشک‌ها ایرانی باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy