Thursday, Dec 20, 2018

صفحه نخست » انتقاد جنتی از کم‌سوادی و ناآشنایی نمایندگان + واکنش عباس عبدی

jonnati_122018.jpgرادیو فردا - دبیر شورای نگهبان روز پنج‌شنبه ضمن انتقاد از این که بعضی نامزدهای نمایندگی مجلس در ایران «حتی یک‌ بار هم قانون اساسی را نخوانده‌اند»، پیشنهاد برگزاری دوره‌ آموزشی برای آنها قبل از شروع کار نمایندگی را مطرح کرد.

در واکنش به این توصیه، بسیاری به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی خود او و نهاد زیر نظرش را مسئول این امر معرفی کرده‌اند.

احمد جنتی در مراسم هفته پژوهش گفت: «متاسفانه برخی [نمایندگان] به ابتدایی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند.»

وی که در غیاب و بیماری محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، ریاست جلسات این نهاد را هم عهده‌دار شده، همزمان رئیس مجلس خبرگان رهبری هم هست.

اظهارات او در انتقاد از سطح پایین علمی و سیاسی برخی نمایندگان مجلس و بی‌تجربگی آنها در حالی مطرح شده که شورای نگهبان خود در سال‌های گذشته با رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های سیاسی باتجربه کشور، مانع ورود این افراد به مجلس شده است.

از همین رو جناح‌های سیاسی در ایران افراد گمنامی را در فهرست‌ انتخاباتی خود به مردم معرفی می‌کنند،‌افرادی که گاه مواضع‌شان پس از کسب رای، متفاوت از وعده‌های انتخاباتی است یا رفتارهایی غیرمنتظره از خود نشان می‌دهند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

احمد جنتی روز پنج‌شنبه، ۲۹ آذرماه، بدون اشاره به نقش شورای نگهبان در ایجاد این وضع، این سوال را مطرح کرد: «آیا این نماینده که درباره مسائل پیچیده اقتصادی که می‌خواهد رأی بدهد، اطلاعات دارد؟ درباره مشکلات جامعه از جمله گرانی‌ها و تورم که مجلس می‌تواند برای حل آن سهم و نقش داشته باشد، آگاهی دارد؟»

وی با تأکید بر ضرورت آگاهی نامزد‌های نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود و آشنایی با کمیسیون‌های مختلف پیشنهاد کرد که آنها «قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی را بگذرانند».

به گزارش تسنیم، وی درباره کم‌سوادی برخی نمایندگان مجلس گفت: «فردی را در مجلس دیدم که فکر می‌کرد شخصیت حقوقی یعنی شخصیت حقوق‌بگیر.»

او همچنین از مجلس خواست درباره پیشنهاد وی اعلام نظر کند و با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۸ در مجلس در آینده نزدیک، گفت: «نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری نماید.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه با انتقاد از بعضی رفتارهای نمایندگان نیز گفت: «باید نمایندگان در این زمینه نیز در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.»

این اظهارات جنتی با انتقادهای زیادی مواجه شده و بسیاری از کاربران توییتر نوشته‌اند مسبب ورود نمایندگان بی‌سواد به مجلس شورای اسلامی، شخص احمد جنتی و نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

اما اظهارات احمد جنتی همزمان با فحاشی محمدباسط درازهی، نماینده سراوان، مطرح می‌شود.

پس از انتشار فیلم جنجالی برخورد این نماینده، موضوع سرقت علمی وی نیز که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است مطرح شده است.

در روزهای اخیر فیلم دیگری از محمد حسن‌نژاد، نماینده جلفا و مرند در مجلس منتشر شد که هنگام خروج از نماز جمعه این شهر به زبان آذری به شهروندی که از وی «کار می‌خواهد» می‌گوید «بیجا می‌کنی از من کار می‌خواهی، شرت را کم کن.»

وی به این شهروند می‌گوید «غلط می‌کنی» و «وقتی به آدم احترام می‌گذاری، شورش را درمی‌آورند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy