Friday, Dec 21, 2018

صفحه نخست » توتال برای رشوه به مهدی هاشمی محکوم شد

hashemi_122118.jpgبی بی سی - دادگاهی در فرانسه شرکت نفتی توتال را به دلیل پرداخت رشوه به مقام‌های ایرانی به پرداخت نیم میلیون یورو جریمه محکوم کرده است.

رویترز گزارش داده که مطابق اسناد پرونده، توتال و شرکت‌های تابعه آن به درخواست مهدی هاشمی به واسطه‌ها مبالغی پرداخت کردند تا کار شرکتشان پیش برود.

مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، سه سال پیش در ایران برای اختلاس و رشوه، و همچنین "جرایم امنیتی" مجرم شناخته و به ده سال زندان محکوم شد.

آقای هاشمی مدتی مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بود.

شرکت توتال در فرانسه متهم شده است که در مجموع ٣٠ میلیون دلار رشوه پرداخته بود تا قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی به آن واگذار شود.

با وجود محکومیت توتال در این پرونده، دادگاه درخواست دادستان‌ برای توقیف ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های توتال را رد کرد، این مبلغی است که برآورد شد توتال از محل فعالیت‌های غیرقانونی در ایران کسب کرده است.

شرکت توتال پنج سال پیش هم در آمریکا به پرداخت رشوه به مقام‌های ایرانی متهم شد و پذیرفت که ٣٩٨ میلیون دلار جریمه بپردازد.

رسیدگی پرونده توتال در فرانسه به غیر از اتهام رشوه در پارس جنوبی، شامل پرداخت ٣٠ میلیون دلار رشوه در ارتباط با قرادادهای میدان‌های نفتی در جزیره سیری هم می‌شد، اما در نهایت تنها به مورد پارس جنوبی رسیدگی ‌شد.

سه نفر از افرادی که متهمان اصلی پرونده بودند، درگذشته‌اند.

کریستف دو مارژری، مدیرعامل سابق توتال و مدیر منطقه‌ خاورمیانه آن در مقطع رشوه‌های ادعایی، یکی از آنها بود. آقای دو مارژری چهار سال پیش در حادثه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد.

پاتریک پویان، مدیرعامل کنونی توتال، با رد اتهام پرداخت رشوه، گفته هر کس آقای دو مارژری را بشناسند می‌داند که او چنین کاری نمی‌کرده، اما با توجه به آن که متهمان پرونده مرده‌اند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند، توتال به رای دادگاه اعتراض نمی‌کند.

پرونده مهدی هاشمی

دو شهروند ایرانی که نامشان به عنوان مظنون در پرونده آمده، بیژن دادفر و عباس یزدی بودند، که گزارش شده آنها هم درگذشته‌اند.

عباس یزدان‌پناه یزدی بازرگانی ایرانی-بریتانیایی بود که در امارات متحده عربی ناپدید شد و تصور می‌شود کشته شده باشد. دولت بریتانیا متهم شده بود که اطلاعات آقای یزدان‌پناه را به مقام‌های امنیتی ایران می‌داد.

رسانه‌های ایرانی "اعترافاتی" را از آقای یزدان پناه منتشر کرده بودند که در آنها می‌گفت رابطه نزدیکی با مهدی هاشمی داشت و برای ترتیب دادن معاملات خارجی و گرفتن "پورسانت" فعالیت می‌‌کردند.

مهدی هاشمی جز اتهام فساد مالی در ارتباط با شرکت توتال، متهم بود که در معامله با شرکت‌ نروژی استات اویل و شرکت اماراتی کرسنت هم تخلف‌هایی داشته است.

آقای هاشمی مدتی ساکن بریتانیا بود و در سال ١٣٩١ به ایران بازگشت. او کمی پس از بازگشت بازداشت شد و بعد از نزدیک به سه ماه با وثیقه ١٠ میلیارد تومانی آزاد شد.

او در اسفند سال ١٣٩٣ محکوم شد و چند ماه بعد به زندان رفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy