Friday, Dec 21, 2018

صفحه نخست » استعفا مقام ارشد آمریکایی در امور داعش در مخالفت با تصمیم ترامپ

resign_122118.jpgبی بی سی - نماینده ارشد ایالات متحده آمریکا در ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور، مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه از مقام خود استعفا داد.

به گزارش اسوشیتدپرس و سی‌بی‌اس آقای برت مک‌گورک قرار بود سال آینده از مقام خود کناره‌گیری کند اما با تصمیم اخیر آقای ترامپ، کناره‌گیری‌اش را جلو انداخت.

پیش از اعلام سیاست جدید ایالات متحده، آقای مک‌گورت بر حضور نیروهای نظامی آمریکا در جنگ بر علیه نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) اصرار داشت.

آقای مک‌گورت گفته بود: "ما می‌خواهیم با حضور در منطقه از ثبات و امنیت در این بخش مطمئن باشیم."

نماینده ویژه آمریکا در جنگ با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) گفته بود: "کسی نمی‌گوید 'پیکارجویان داعش' ناپدید خواهند شد. هیچ کسی تا این حد ساده نیست. پس ما می‌خواهیم بمانیم تا مطمئن باشیم که ثبات در این مناطق می‌تواند حفظ شود."

در روزهای اخیر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تنها دلیل حضور نیروهای کشورش در سوریه وجود داعش بود که اکنون این گروه شکست خورده و دستور "خروج فوری" نیروهای نظامی این کشور را به وزارت دفاع داده بود.

بر اساس گزارش‌ها مقام‌های پنتاگون سعی کرده‌اند آقای ترامپ را قانع کنند که دستور خروج را صادر نکند. آنها استدلال کرده‌اند که چنین کاری، زمینه را برای نفوذ روسیه و ایران در سوریه مهیا خواهد کرد.

در حدود دو هزار سرباز آمریکا، در عملیات پاکسازی بخش‌ بزرگی از مناطق شمال شرقی سوریه از وجود داعش کمک کردند اما دسته‌های کوچکی از این پیکارجویان داعش هنوز باقی مانده‌اند.

پس از ابلاغ دستور آقای ترامپ، جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور در مخالفت با این تصمیم از مقامش استعفا کرد.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که ترکیه می‌گوید در حال آماده شدن برای آغاز عملیاتی علیه نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه است، اقدامی که خطر رویارویی با آمریکا را در پی دارد.

آقای ترامپ اوایل امسال قول داده بود که نیروهای آمریکایی "به زودی" سوریه را ترک می‌کنند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که خروج نیروهای آمریکایی "آغاز شده"، اما آمریکا و متحدانش برای ممانعت از اینکه داعش دوباره قلمروی را صاحب شود به همکاری خود ادامه خواهند داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy