Sunday, Dec 23, 2018

صفحه نخست » ترمیم چهره جمهوری اسلامی این بار با نام اسرائیل

isr_122118.jpgپیشتر محمدجواد ظریف گفته بود که با هیچ کشور همسایه ای دشمنی نداریم و برنامه هایی جهت رایزنی و مذاکره با عربستان سعودی نیز تدارک دیده شد اما به سرانجام نرسید.

شبکه بیان - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه ای با هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گفت ایران به دنبال نابودی اسرائیل نیست. این سخنان که در تناقض جدی با عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی است، بیشتر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و از این رو تلاش می کند وجهی بین المللی خود را ترمیم نماید.

پیشتر محمدجواد ظریف گفته بود که با هیچ کشور همسایه ای دشمنی نداریم و برنامه هایی جهت رایزنی و مذاکره با عربستان سعودی نیز تدارک دیده شد اما به سرانجام نرسید.

اما در خصوص اسرائیل و دشمنی بی دلیل جمهوری اسلامی که باعث ایجاد هزینه برای کشور و مردم ایران شده است، این صحبت ها به نوعی تقاضا برای "ماندن" تلقی می شوند.

در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا رابطه خود را با ایران قطع کرده اند و بحران های منطقه ای و جهانی بیشتر گلوگاه های ایران را تنگ می کند، به نظر می رسد این تنگناهای ایجاد شده در حال اثر کردن هستند و تندروهای جمهوری اسلامی نیز در حال باختن جبهه هستند.

صحبت ظریف در خصوص نابود نکردن اسرائیل در حالی در رسانه ها بازنشر داده شده و حداقل تا کنون موجب کفن پوشی تندروها نگشته که فردی چون اسفندیار رحیم مشایی، با لحنی بسیار آرام تر در خصوص مردم اسرائیل صحبت کرده بود.

همین چند کلمه که ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم، سبب شد که وی پس از چند در دادگاه در مقابل قاضی در خصوص رابطه اش با سرویس های امنیتی مورد پرسش قرار گیرد. اگرچه او در طول جلسه دادگاه پاسخی نداد!

آخرین اظهارات در خصوص اسرائیل به مقام اجرایی اول کشور باز می گردد جایی که حسن روحانی، وجود این کشور را غده سرطانی خواند. اشاره ای به اینکه غده سرطانی را باید از میان برداشت.

حال سخنان ظریف کمتر از یک ماه پس از سخنرانی روحانی، به نظر می رسد تنها دست و پا زدن برای خروج از منجلاب سیاسی است.

ظریف خوب می داند کدام حرف را کجا بزند تا تاثیر بگذارد. او با روزنامه ای فرانسوی زبان صحبت می کند و می داند اگر در خصوص اسرائیل اینگونه صحبت کند، به سرعت در جهان بازنشر داده می شود.

با این حال یک تحلیل به این سمت می رود که جمهوری اسلامی به نوعی در تلاش است تا چهره خود را پس از تحریم های آمریکا و فشارهای عربستان و اسرائیل ترمیم کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy