Saturday, Jan 5, 2019

صفحه نخست » وزارت نفت: مشتریان ما حاضر نیستند یک بشکه نفت بیشتر بخرند

naft_010319.jpgبی بی سی - امیرحسین زمانی معاون وزارت نفت ایران گفته مشتریان نفت ایران حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از حدی که ایالات متحده مجاز دانسته، از ایران نفت بخرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) که وابسته به وزارت نفت ایران است، آقای زمانی گفته "شرکت ملی نفت ایران در چهار دهه تحریم توانسته است سازوکارهایی خلاقانه برای فروش نفت به دست آورد، اما متاسفانه فشار و نفوذ مالی آمریکا به حدی است که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و بقیه کشورهایی که برای واردات نفت ایران از آمریکا معافیت گرفته‌اند حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از معافیتی که گرفته‌اند از ایران نفت خریداری کنند".

از زمان تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، قیمت جهانی نفت اندکی کاهش هم داشته است.

معاون وزیر نفت ایران حاضر نشده میزان دقیق صادرات نفت ایران را اعلام کند و صرفا اعلام کرده "تلاش مجموعه نفت این است که با فروش حداکثری نفت، منابع کشور را تامین کنند".

ایالات متحده آمریکا بهار امسال از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام خارج شد. با خروج آمریکا از برجام همه تحریم های آمریکا که بر اساس این توافق رفع شده بود از جمله تحریم های نفتی مجددا از سرگرفته شده است.

زمانی نیا: ایران فرصت برجام را تا حدودی از دست داد

در حالی که صادرات نفت ایران پیش از شروع مجدد تحریم های آمریکا بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود برخی از گزارش ها حاکی از آن است که این میزان به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرده که به معنی کاهش درآمدهای دولت ایران است.

ایالات متحده با هدف جلوگیری از افزایش قیمت نفت همزمان با تحریم نفت ایران، به برخی از مشتریان جمهوری اسلامی ایران فرصتی شش ماهه برای ادامه خرید نفت داده که این معافیت بهار پیش رو پایان می گیرد.

اتحادیه اروپا گفته که با خروج آمریکا از برجام موافق نیست و سعی دارد با تشکیل یک سازوکار مالی مستقل با ایران که مبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران را ممکن می کند، تجارت مشروع و قانونی با این کشور را حفظ کند. این سازوکار قرار بود تا پیش از شروع سال جدید میلادی آغاز به کار کند اما هنوز از شروع به کار آن گزارشی منتشر نشده است.

امیرحسین زمانی معاون وزارت نفت ایران گفته "این سازوکار اجرایی خواهد شد و کمک‌کننده هم خواهد بود، اما مشکل‌گشا نیست. در واقع هر اقدامی که اروپایی‌ها می‌خواهند انجام دهند، متوجه نفوذ آمریکا می‌شود".

آقای زمانی نیا گفته از زمان اجرای برجام تا خروج آمریکا از آن، ۱۷ ماه سپری شد و ایران می‌توانست از این فرصت و حمایت جامعه جهانی از آن به نحو احسن استفاده کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و ایران فرصت برجام را تا حدودی از دست داد".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy