Saturday, Jan 12, 2019

صفحه نخست » سفیر افغانستان: چشم ما با طالبان گفتگو میکنیم، شما هم قدرت را با مجاهدین خلق به اشتراک بگذارید!

afghan_011119.jpgایران اینترنشنال - وحید عمر،‌ سفیر افغانستان در ایتالیا در واکنش به سخنان ظریف درباره طالبان از مقامات ایرانی خواسته است که «موسوی و کروبی را آزاد کنند و با عربستان صلح کنند.»

او در توئیتی گفته است: « دوستان ایرانی، ما ممکن است طالبان را وارد کنیم یا نکنیم،‌ اما از مشاوره شما متشکریم از شما می‌خواهیم که قدرت را با مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت به اشتراک بگذارید. موسوی و کروبی را آزاد کنید و با عربستان صلح کنید. چرا که ما معتقدیم این برای شما خوب است.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روزسه‌شنبه ۱۹ دی در گفتگو با شبکه تلویزیونی دهلی نو (ان دی تی وی) گفته بود «ترسیم آینده افغانستان بدون در نظرگرفتن نقشی برای طالبان غیرممکن خواهد بود».

به‌ گفتۀ او «طالبان نباید نقشی غالب در افغانستان داشته باشند».

این سخن ظریف، واکنش مقامات افغانستان را برانگیخت.

ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت امور خارجۀ افغانستان در واکنش به اظهارات محمد جواد ظریف، با ارسال یک توئیت، اعلام کرده که «شرکت دادن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلماسی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود.»

در همین زمینه:

اعتراض افغانستان به ظریف: بهتر نبود به جای صدای طالبان صدای مخالفان داخلی خود را می‌شنیدید؟

رادیو فردا - یک مقام دولت افغانستان از اظهارات وزیر خارجه ایران که خواستار نقش داشتن طالبان در دولت آینده این کشور شده است، به شدت انتقاد کرد و به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرد که بهتر است صدای مخالفان داخلی خود را بشنوند.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، روز پنج‌شنبه ۲۰ دی در نوشته‌ای فیسبوکی، مقامات وزارت خارجه ایران را متهم ساخت که «این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند».

وی با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی با طالبان افغانستان نوشت که اگر ایران به گفت‌وگو برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی اعتقاد دارد «چرا راه گفت‌وگو با گروه‌های مخالف داخلی خود از جمله مجاهدین خلق را بسته است؟»

ایران می‌گوید که با اطلاع دولت افغانستان وارد مذاکره با گروه شبه‌نظامی طالبان شده تا گفت‌وگوهای صلح در این کشور را پیش ببرد. در این راستا طالبان هفته گذشته هیاتی را به تهران اعزام کرد که با گروهی از دیپلمات‌های ایرانی به ریاست عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، گفت‌وگو کند.

آقای عراقچی پس از آن به کابل سفر کرد تا مقامات افغانستان را در جریان این مذاکرات قرار دهد. از سویی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که به دهلی نو سفر کرده است، اعلام کرد که «دولت آینده افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد»، اگرچه تهران اعتقاد دارد که این نقش نباید نقشی غالب شود.

اما معاون سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان از مقامات ایران دعوت کرده که به جای افغانستان، متوجه مشکلات سیاسی داخلی خود باشند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

شاه‌حسین مرتضوی در پست فیسبوکی خود نوشته است: «[کشور همسایه] چرا به [حل] مشکل سیاسی داخلی خود که سال‌ها ایران را به بحران برده است اقدام نمی‌کند؟ آیا بهتر نبود به جای شنیدن صدای طالبان صدای مخالفان سیاسی مانند میرحسین موسوی یا کروبی شنیده شود؟»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که حاکمیت را به تقلب گسترده در این انتخابات متهم می‌کنند از حدود هشت سال قبل در حصر خانگی به‌سرمی‌برند.

معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اگرچه این پست فیسبوکی را ساعتی پس از انتشار حذف کرد، اما این بار معاون وزیر خارجه این کشور علیه سخنان محمدجواد ظریف موضع گرفت و آنها را مصداق مداخله در امور داخلی افغانستان نامید.

پیش از این، آمریکا به دفعات ایران را به حمایت از طالبان و حتی تجهیز نظامی آن متهم کرده بود. ایران اما تاکید دارد که صرفا تماس‌هایی سیاسی با طالبان داشته و نخواسته است که این تماس‌ها را به رابطه تبدیل کند تا به طالبان مشروعیت بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy