Wednesday, Jan 16, 2019

صفحه نخست » نشریه فرانسوی: کیهان تهران سرکوب جلیقه‌زردها را «توحش» خواند

keyhan.jpgیورونیوز - یک نشریه فرانسوی می‌نویسد که تندروها در ایران جنبش جلیقه‌زردهای فرانسه را حرکتی برای مقابله با «توحش فرانسوی» می‌دانند.

هفته‌نامه فرانسوی «کوریه انترناسیونال» (پیک بین‌الملل) در آخرین شماره خود با ارجاع به مطلبی از روزنامه کیهان چاپ تهران نوشت جنبش اعتراضی موسوم به جلیقه‌زردها در ایران به گونه دیگری تعبیر می‌شود. روزنامه کیهان در شماره روز ۲۳ دی خود اخبار نهمین هفته اعتراض‌ها در فرانسه را با تیتر «توحش فرانسوی! پلیس، جلیقه‌زردها را به شدت سرکوب کرد» پوشش داد.

مجله کوریه انترناسیونال می‌نویسد: «همزمان با سلسله اعتراض‌های فراگیر در فرانسه، روزنامه‌ها و سیاستمداران نزدیک به جناح تندرو ایران بیشتر خوش دارند خشونت پلیس را به نمایش بگذارند و از آن به عنوان دلیلی برای رد دموکراسی فرانسوی استفاده کنند.»

به نوشته این نشریه سیاستمداران جناح تندرو ایران به این ترتیب تلاش دارند تا بار دیگر موضع «ضدغربی» خود را در برابر میانه‌روها که آنها را «لیبرال» می‌خوانند، توجیه کنند.

جلیقه‌زردهای فرانسه تاکنون نه هفته متوالی است که برای اعتراض به وضعیت معیشتی و اجتماعی در گروه‌های بزرگ در پاریس و سایر شهرها به خیابان آمده‌اند. ویدئوهایی نیز از خشونت پلیس در رویارویی با برخی معترضان که دولت آنها را «خرابکار» می‌نامد در شبکه‌های اجتماعی این کشور همرسان می‌شود. مطالب و ویدئوهای مربوط به این خشونت‌ها در رسانه‌های ایران و به ویژه در صدا و سیما پوشش داده می‌شوند.

پیشینه واکنش سیاستمداران ایرانی به جنبش جلیقه‌زردها

پیش از این نیز برخی سیاستمداران ایرانی در واکنش به برخوردهای خشن پلیس فرانسه با جلیقه‌زردها از دولت فرانسه خواسته بودند در برابر معترضان خویشتن‌داری کند. از جمله محمود احمدی‌نژاد در حساب توییتر خود به امانوئل ماکرون توصیه کرده بود که «صدای اعتراض مردم» را بشنود. رئیس جمهوری سابق ایران در پیام توئیتری خود به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه همچنین نوشت: «هیچ قدرتی، توانایی ایستادن در مقابل مردم را ندارد.»

مطالب بیشتر در یورونیوز

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران هم غرب را به «برخورد دوگانه» با اعتراضات در ایران و فرانسه متهم کرده بود. وی با اشاره به خشونت پلیس فرانسه گفته بود: «این اعترضات اگر در جایی غیر از یک کشور غربی بود، تاکنون پای سازمان ملل و وزارت خارجه کشورهای مختلف به میان آمده بود و همه فریاد حمایت از مردم سر می‌دادند اما اکنون [... ] شاهد بایکوت اخبار این رویدادها از سوی اختاپوس رسانه‌ای غرب و سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال برخورد خشن هزاران پلیس مجهز به خودروهای زرهی با معترضان هستیم.»

وی همچنین با اشاره به «پیش‌بینی» سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته بود: «امروز با توجه به اعتراضاتی که در قلب اروپا شاهد آن هستیم، می‌بینیم که پیش‌بینی مقام معظم رهبری در حال تحقق است و سرنوشت محتوم بی‌عدالتی ناشی از سرمایه‌داری لجام گسیخته، اعتراضاتی است که گریبان حامیان ظلم به مستضعفان را می‌گیرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy