Wednesday, Jan 16, 2019

صفحه نخست » ایران در سوریه؛ به دنبال نفع اقتصادی که وجود ندارد

syria_011519.jpgشبکه بیان - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس لب به سخنانی گشود که سال ها پروژه شهید سازی و دفاع از حرم را زیر سوال برد. ایران قصد دارد در سوریه اقدامات سودآور اقتصادی انجام دهد و بر اساس تعریف "سوریه، یکی از استان های ایران" از خرابه های دمشق، برج بسازد.

سال ها جنگ ایران با ارتش آزاد سوریه که آن را داعش معرفی کرده بود با اجبار نیروهای غربی، روسیه و اسرائیل به پایان جدی خود نزدیک تر می شود.

ایران در حالی اعلام می کرد که مدافعان حرم را به آنجا گسیل می دارد و مشاوره نظامی می دهد که کیلومترها دورتر از مواضع داعش به فعالیت می پرداخت.

با این حال صحبت همیشه بر سر دفاع از حرم بوده و کمک های بلاعوضی که برای ساخت یک کشور متحد و هم پیمان کرده است.

اما حشمت الله فلاحت پیشه تمام این سخنان، اقدامات کاذب قاسم سلیمانی، ستیزه جویان همپیمان خود و جوانانی که به خاطر "دین و قرآن" به کشتارگاه جنگجویان داعش فرستاد را به یک باره نابود کرد.

فلاحت پیشه به راحتی از تمایل ایران به انجام فعالیت های اقتصادی در سوریه گفت و علت این تمایل را، تلاش ایران در جنگ سوریه عنوان کرد.

وی یادآور شد: بنده در دیدار با آقای اسد ابراز گلایه کردم که ایران در صحنه جنگ سوریه صادقانه در کنار نیروهای سوری حضور داشت، اما در حال‌ حاضر مجلس شورای اسلامی ایران از روند مناسب سازی اقتصادی و حضور ایران رضایت ندارد.

بشار اسد که مدت هاست از حضور گسترده در تلویزیون سر باز می زند، تنها به وی یادآور شده است که ایران در راس فعالیت های اقتصادی در سوریه قرار دارد.

این جمله به معنی این است که جمهوری اسلامی می تواند با خیالی آسوده بر آوارهای خراب شده بر سر مردم سوریه برج سازی کرده و "هایپرمال" بسازد.

جمهوری اسلامی صراحتا خواستار حضور یک رایزن اقتصادی در سوریه است.

در طرف دیگر اما آمریکا و همپیمان منطقه ای این کشور یعنی اسرائیل، خواستار خروج فوری نیروهای ایرانی از سوریه هستند.

به نظر می رسد در پایان این نیروهای غربی باشند که برنده این مناقشه هستند. اسرائیل شلیک های مستمر به سمت نیروهای سپاه قدس را متوقف نمی کند و البته فردی چون اسد تحت فشار ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل ترجیح خواهد داد که ایرانیان در کشورش حضور نیافته باشند.

وی در پایان ضمن منت گذاری و تلاش برای سوءاستفاده از شرایط یک کشور جنگ زده گفت:

در شرایط کنونی کمیسیون امنیت ملی وظیفه خود می داند که این موضوعات را پیگیری کند چون سوری ها به وضوح صحبت از جان فشانی ایرانیان می‌کنند و می‌گویند تا سه سال اول جنگ سوریه، ایرانیان به تنهایی در کنار سوری ها بودند و زمانی که تروریست‌ها تنها ۸۰۰ متر باقی‌ مانده بود که به کاخ بشار اسد برسند، ایرانیان از دمشق دفاع کرده و اجازه این کار را ندادند.

درخواست سهم خواهی جمهوری اسلامی در حالی از مقامات سوری مطرح می شود که مشخص نیست وضعیت ایران در آینده ای نه چندان دور در ظرفیتی کوچک تر اما مشابه سوریه نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy