Wednesday, Jan 23, 2019

صفحه نخست » پاسخ دفتر خامنه‌ای به استفتایی درباره اعترافات تلویزیونی بازداشت شدگان

khamenehei.jpgالعربیه - دفتر علی خامنه‌ای رهبر ایران از پاسخ به استفتایی درباره پخس اعترافات تلویزیونی پیش از اثبات جرم که توسط علی مجتهد زاده وکیل دادگستری ارائه شده، امتناع کرد.

علی مجتهد زاده این استفتا را پس از پخش مستندی با عنوان «طراحی سوخته» از تلویزیون رسمی ایران از تعدادی از مراجع تقلید در ایران از جمله علی خامنه‌ای مطرح کرد.

در این مستند تلویزیونی تعدادی از فعالان کارگری و مدنی، در دوره بازداشت، اعترافاتی علیه خود بیان می‌کنند. سپیده قلیان و اسماعیل بخشی دو تن از این فعالان هستند که گفتند اعترافات زیر شکنجه از آن‌ها گرفته شده است. این دو پس از پخش مستند بار دیگر دستگیر شدند.

پخش اعترافات تلویزیونی واکنش‌های گسترده‌ای در فضای اجتماعی و سیاسی ایران داشت تا جایی که سه‌شنبه ۲۲ ژانویه بازنشستگان معترض در تجمعی که برگزار کرده بودند، شعار دادند: «توپ، تانک، مستند، دیگر اثر ندارد».


estefta.jpg

دفتر ناصر مکارم شیرازی در جواب استفتای علی مجتهد زاده نوشت: «تا زمانی که جرم و اتهام شخص متهم ثابت نشده، نمی‌توان اسم و تصویر و اقراری که داشته است را منتشر کرد و حتی بعد از ثبوت هم اگر جرم مخفی بوده، آشکار کردن آن جایز نیست».

دفتر اسدالله بیات زنجانی به استفتا این‌گونه پاسخ داد: «این کار علاوه بر اینکه مشروع نیست، از نظر اخلاقی نیز درست در برابر کرامت انسان و حرمت اوست و بنا بر روایات مستند و مورد وثوق این اعترافات در دادگاه نیز قابلیت استناد ندارد».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

دفتر حسین نوری همدانی اما از پاسخ امتناع کرد و نوشت: «به استفتا در مورد اعترافات تلویزیونی به این قرار است بسمه تعالی سلام علیکم این مرکز از پاسخ به مسائل مرتبط به محاکم قضایی معذور است».

دفتر خامنه‌ای هم نوشت: «این پایگاه فقط پاسخگوی سئوالات عام فقهی میباشد و از پاسخگویی به سئوالاتی که جنبه قضایی دارد معذوریم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy