Wednesday, Jan 23, 2019

صفحه نخست » ماجرای عجیب یک رزمایش، آماده سازی برای قطع کامل اینترنت کشور؟

sepah_siber.jpg• خبرها حاکی از آن است که رزمایش قطع اینترنت از سوی سازمان پدافند غیر عامل طراحی و مدیریت شده است. اما سازمان پدافند غیر عامل این موضوع را تکذیب کرده است.

فرارو- روز گذشته برخی رسانه‌ها از برگزاری "رزمایش قطع اینترنت" در کشور خبر دادند. خبری که به سرعت رسانه‌ها و فضای مجازی را در نوردید و موجی از انتقاد و اعتراض را در پی داشت. در حالیکه گفته شده بود که این رزمایش هفتم بهمن ماه برگزار می‌شود، اما امروز آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد که این زمایش لغو شده است.

ماجرای عجیب پس از انتشار خبر برگزاری رزمایش قطع اینترنت برخی کاربران این اتفاق را در راستای "کرهشمالی" شدن ایران تفسیر کردند

به گزارش فرارو، این قصه‌ی تازه زمانی علنی شد که خبرگزاری تسنیم از قول یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی خبر از اجرای رزمایش قطع اینترنت در کشور داد. اتفاقی که بر اثر آن برخی سرویس‌های مبتنی بر کارت بانکی قطع خواهند شد. نام این شرکت در خبر نیامده، اما نامه‌ای منتشر کرده که در آن نوشته شده «پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به‌منظور رزمایش قطع اینترنت به اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۷/۱۱/۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت دو ساعت قطع خواهد بود.»

پس از اعتراض‌های فراوان در فضای مجازی به موضوع، آذری جهرمی در توئیتی به این موضوع واکنش نشان داده و نوشت: "تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است، چه حس و عکس‌العملی خواهید داشت؟ چه کسانی را مسئول می‌دانید؟ "

او در توییت دیگری نوشت که زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست امروز پدافند غیرعامل برروی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.

جهرمی در آخرین توییت از رشته‌توییت خود درباره‌ی این موضوع عنوان کرد: "عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، به کار برده شد. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم. "

به این ترتیب روایت مقامات دولتی نشان می‌دهد که "رزمایش قطع اینترنت" ارتباطی با قطع اینترنت نداشته و فقط اختلال مورد اشاره صرفا مربوط به بهره برداری از سرویس پرداخت از طرف سایت‌هایی که سرور‌های آن‌ها در خارج از کشور قرار دارند بوده و ارتباطی با اتصال به اینترنت به صورت عمومی ندارد.

آیا ایران خود را برای قطع کامل اینترنت آماده می‌کند؟

به گزارس ایران اینترنشنال این روزها اما انتشار این اخبار نشان می‌دهد دستگاه‌های حاکمیتی یک مرحله دیگر به آنچه برایش نقشه کشیده‌اند نزدیک‌تر می‌شوند.

انتشار نامه یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک به پذیرندگان در خصوص رزمایش قطع اینترنت، از جمله نشانه‌های دیگر آمادگی ایران برای مسدود سازی دسترسی به اینترنت است و سازمان پدافند غیرعامل، مسئول اصلی اجرای چنین طرحی به حساب می‌آید.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در گفتگویی که مهر ماه گذشته با خبرگزاری فارس داشت، ضمن اعلام احتمال قطع اینترنت (از طرف آمریکا)، از اجرای رزمایش مسدودسازی دیگری هم خبر داده بود. او گفته بود ایران در زمینه ماهواره‌های تلویزیونی باید به ظرفیت‌های داخلی متکی باشد و برای آزمایش این ظرفیت‌ها قرار است آگاهانه ارتباطات ماهواره‌ای صداوسیما را قطع کنیم: «... امسال هم طی یک مانور، ماهواره را در صداوسیما قطع می‌کنیم و همه را بر فیبر منتقل می‌کنیم تا ببینیم ضعفی وجود دارد یا خیر.»

آنچه که می‌توان بر اساس سابقه اجرایی و نحوه عملکرد نظام ایران طی سال‌های گذشته از آن نتیجه گرفت نشان می‌دهد رهبران کشور خود را برای روزهای دشوار احتمالی در آینده آماده می‌کنند. این آمادگی این بار اما با استفاده از تجربیات قبلی قرار است آسیب‌های کمتری به بدنه حکومتی وارد نماید و از طرفی احساس کمبود کمتری در طبقه عام مردم ایجاد کند.

اگر چنین فرضیه‌ای را با وجود اما و اگرهای احتمالی درست در نظر بگیریم، حالا با قطع اینترنت در شرایط بحرانی یا حتی شرایط معمول ایران، ارتباط جهانی کاربران قطع می‌شود اما سایت‌های داخلی در دسترس خواهند بود. پرداخت‌های بانکی بدون مشکل انجام خواهند شد و پیام‌رسان، موتور جستجو، یوتیوب و اینستاگرام ملی نیز نیازهای غیرقابل دسترس کاربران را برطرف خواهند کرد. اپراتورها بسته‌های اینترنتی خود را حتی با قیمت ارزان‌تر به مردم می‌فروشند و هر آنچه نیاز آنلاین است، در همین محیط ایزوله و امنیتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این ایده‌آل حاکمیت ایران همین حالا هم هرچند خلاف جهت آزادی‌های انسانی و حق دسترسی به اینترنت جلو رفته است اما به میزان مناسبی از مرحله ایده به مرحله اجرا رسیده است.

حکومت ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری برای قطع اینترنت به روی کاربران خود آمادگی دارد اما در اینکه چه زمان و چگونه قرار است از این ویژگی استفاده کند، بحث‌های فراوانی مطرح است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy