Wednesday, Jan 23, 2019

صفحه نخست » نرخ تورم نزدیک ۴۰%؛ قیمت واقعی دلار چند است؟

inflation_012319.jpgشبکه بیان - آخرین عددها در خصوص میزان تورم که منتشر و به سرعت از سایت بانک مرکزی حذف شد ۴۲ درصد را نشان می دهد. این میزان، غیر قابل پیش بینی در بودجه و با در نظر گرفتن تحریم های آمریکا بسیار خطرناک و غیرقابل کنترل نشان می دهد.

با بررسی یک فرمول ساده، در حالی که تورم را به صورت گرد شده ۴۰% در نظر بگیریم، دلار آمریکا در بازار آزاد باید حدود ۲۰ هزار تومان باشد.

با این حال بانک مرکزی تمام تمرکز خود را بر روی نرخ های دستوری گذاشته و تلاش می کند نرخ دلار تکان نخورد.

این در حالی است که اگر از موضوع دلار و سایر ارزها روی بگردانیم و بخواهیم به سایر قیمت ها بنگریم، قیمت واقعی کالاها و تورم واقعی را درک می کنیم.

در شرایطی که نرخ دلار همچنان با مقداری نوسان روی کانال ۱۱۰۰۰ تومان باقی مانده است، گوشت گوسفندی در کانال ۸۰ هزار تومان و در اوج به سر می برد.

این همان جایی است که مردم معتقدند با کاغذ دلار، کسی سیر نمی شود و بهتر است دولت به جای تمرکز بر روی قیمت کالای دلار، همین فشار را بر روی سایر اقلام مصرفی مردم بیاورد.

دبیر شورای نگهبان می‌گوید مدتی است که گرانی‌های مکرر کالاهای اساسی ذهنش را مشغول کرده است.

احمد جنتی، ۹۱ ساله که با شنا در استخر و تغذیه مناسب توانسته در شهری مثل تهران، سالهای زیادی را را عمر کند، در حالی نگران گوشت قرمز مردم است که خود حتی قصد بازنشستگی ندارد و همچنان حقوق دریافت می کند.

دولت اما همچنان در فکر خصوصی سازی است و این روزها چتر خصوصی سازی را به سمت زندانیان نیز برده است تا مجرمان تنها مدت حبس را طی نکنند و نان خوری کنند. بر اساس برنامه جدید زندانیان می بایست در مدت زمان حبس خود کار کنند.

صندوق بین المللی پول تورم ایران را در سال ۲۰۱۹، ۳۴.۱ درصد تخمین زده است که می تواند کاملا غلط باشد. علت اشتباه بودن این است که این صندوق بین المللی، گزارشات خود را بر مبنای شفافیت های مالی تخمین می زند. در اقتصادی مثل اقتصاد ایران که رانت، رانتخواری و قاچاق حرف اول را می زند، چنین اعداد و ارقامی دور از ذهن است.

پروفسور استیو هانکه، ستون نویس مجله فوربز، در آخرین بررسی های خود در مرداد ماه سال جاری، تورم ایران را ۲۰۳ درصد اعلام کرد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy