Thursday, Feb 7, 2019

صفحه نخست » حمایت لئوناردو دی‌کاپریو از فعالان محیط زیست زندانی شده در ایران

dicaprio.jpgالعربیه - لئوناردو دی‌کاپریو ستاره نامدار سینمای هالییود با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر، از فعالان محیط زیست زندانی در ایران اعلام حمایت کرد.

دی‌کاپریو در توئیت خود نوشت: «فعالان و حافظان محیط زیست همواره در سراسر دنیا به صورت ناعادلانه بازداشت می‌شوند. ما باید در کنار آن‌ها که جانشان را برای حفاظت از آینده سیاره ما و ساکناش به خاطر می‌اندازند، بایستیم».

این توئیت دی‌کاپریو در آستانه سومین جلسه دادگاه فعالان محیط زیست منتشر می‌شود.

تعدادی از فعالان محیط زیستی در ایران حدود یک سال پیش بازداشت شدند. طاهر قدیریان، هومن جوکار، سام رجبی، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، هشت فعال محیط زیستی هستند که بیش از یک سال پیش به همراه کاووس سید امامی بازداشت شدند. اتهام آنان «جاسوسی»، «افساد فی‌الارض» و «افشای اطلاعات سایت‌های نظامی» اعلام شده بود.

البته وزارت اطلاعات ایران بارها تاکید کرده که این فعالان «جاسوس» نبودند. اما به نظر می‌رسد دیگر نهادهای امنیتی از جمله سپاه پاسداران بر این مساله اصرار دارند.
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست یکی از این افراد بود که در زندان جان خود را از دست داد. قوه قضائیه دلیل درگذشت وی را «خودکشی» اعلام کرد اما خانواده، همکاران و دوستان او این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

فوت کاووس سیدامامی در زندان موجب شد تا این پرونده ابعاد پیچیده‌ای پیدا کند. به تازگی دادگاه فعالان محیط زیست در دادگاه برگزار شده است. آنها نتوانستند از وکیل انتخابی در دادگاه برخوردار بوده و با گذشت بیش از یک سال از بازداشت موقت تنها حق داشتند از وکلای انتخابی قوه قضاییه بهره‌مند شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy