Friday, Feb 8, 2019

صفحه نخست » واکنش آمریکا در پی رونمایی از «شهر تولید موشک» و پرتاب ماهواره در ایران

pompeo.jpgرادیو فردا - مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، در حساب توییتری خود اعلام کرد که «باید محدودیت‌های سختگیرانه‌‌تری علیه برنامه موشکی ایران دوباره اجرا شود».

آقای پومپئو با اشاره به این که ایران با پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود از قطعنامه شورای امنیت سرپیچی کرده، اظهار داشت: «پرتاب موشکی اخیر توسط ایران نشانگر عدم کارایی برجام در توقف برنامه موشکی ایران است.»

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه به طور جداگانه در واکنش به پرتاب ناموفق یک ماهواره، از ایران خواست فعالیت‌ موشکی خود را که ناقض قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است متوقف کند.

به گفته رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشینگتن از پرتاب دوباره ماهواره در ایران که موفقیت‌آمیز نبود‌، مطلع است.

در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در فشار بر جمهوری اسلامی برای کنار گذاشتن فعالیت موشکی خود از پا نخواهد نشست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را به «بی‌توجهی فاحش به هنجارهای بین‌المللی» متهم کرد.

تصاویر ماهواره‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهند که ایران مجددا به پرتاب ماهواره به فضا دست زده است.

کمپانی آمریکایی «دیجیتال گلوب» تصاویری از مرکز فضایی امام خمینی در سمنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه منتشر کرده است. در تصاویر روز سه‌شنبه موشکی در این مرکز دیده می‌شود و در تصاویر روز چهارشنبه، موشک دیگر نیست و آثاری از سوختگی ناشی از پرتاب مشاهده می‌شود.

مطالب بیشتر در رادیو فردا

سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز چهارشنبه تایید کرد که سه‌شنبه «موشک ماهواره‌بر سفیر، ماهواره دوستی را به مناسبت ایام دهه فجر به فضا پرتاب کرد و در مدار قرار داد.»

او همچنین از در مدار قرار گرفتن «ماهواره مخابراتی طلوع» تا چهارماه دیگر خبر داد.

روز پنج‌شنبه، ایران همچنین از «شهر تولید موشک در اعماق زمین» رونمایی کرد که به گفته محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌هاست که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند.»

سپاه پاسداران همچنین از موشک «دزفول» رونمایی کرد که آن را «موشک بالیستیک هوشمند زمین به زمین با برد یک هزار کیلومتر» توصیف کرده است.

به گفته سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران موشک دزفول «به لحاظ ابعاد و اندازه به هندسه موشک ذوالفقار بسیار نزدیک است، موشک ذوالفقار ۷۰۰ کیلومتر برد دارد، اما موشک دزفول هزار کیلومتر برد داشته و افزایش ۳۰۰ کیلومتری برد آن به واسطه به‌کارگیری فناوری‌های جدید در این محصول دفاعی است.»

آقای حاجی‌زاده «قدرت انهدام و تخریب این موشک را به دلیل نوع موادی که در سر جنگی آن به کارگیری شده، دو برابر موشک ذوالفقار» اعلام کرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید: «ایران به تلاش‌هایش در زمینه افزایش برد و دقت موشک‌هایش ادامه داده و تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی خود را بیشتر کرده است».

​پیشتر اتحادیه اروپا در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران با ابراز نگرانی شدید نسبت به فعالیت موشکی بالیستیکی تهران از جمهوری اسلامی خواسته بود تا این فعالیت‌ها به‌ویژه پرتاب موشک‌های بالیستیک را متوقف کند.

ایران همواره بر جنبه دفاعی و بازدارنده برنامه موشکی خود تاکید می‌کند و برنامه موشکی خود را قابل مذاکره نمی‌داند.

شورای امنیت نیز از ایران خواسته است تا آزمایش موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را متوقف کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy