Saturday, Feb 9, 2019

صفحه نخست » گفتگو با بوکسور پناهنده ایرانی در اتریش

boxing_020919.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

خبرگزاری میزان خبر داده است که «مبین کهرازه» بوکسور وزن ۸۱ کیلوگرم ایران به محض ورود به فرودگاه اتریش ناپدید شد. تیم ملی بوکس ایران برای حضور در تورنمنت مجارستان راهی فرودگاه اتریش شد تا از آنجا به مجارستان برود. اکبر احدی و علی مظاهری مربیان بوکس ایران حدود شش ساعت در فرودگاه اتریش ماندند تا شاید موفق به پیدا کردن مبین کهرازه شوند. البته موفقیتی هم به دست نیاوردند.

«حسین ثوری» رییس فدراسیون بوکس ایران به خبرگزاری فارس گفته: «ما از این بابت متاسفیم. در تلاش هستیم که ردی از او پیدا کنیم.»

ثوری البته از روش قدیمی مدیران نظام ایران برای بازگرداندن پناهندگان استفاده کرده و گفته است: «ما از طریق خانواده مبین کهرازی از او خبردار خواهیم شد و تلاش می‌کنیم او را از طریق خانواده‌اش به ایران باز گردانیم.»

بوکسور تیم ملی ایران، نخستین ورزشکار پناهنده ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. سیاهه ورزشکاران ایرانی که طی ۴۰ سال گذشته بار بسته و از ایران کوچ کرده‌اند آن قدر قطور هست که نتوان مبین کهرازه را یک چهره پررنگ در این فهرست دانست. او فعلا آخرین نفر است، اما قطعا لقب آخرین نفر روی نام او باقی نخواهد ماند.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

مبین کهرازه اهل سیستان و بلوچستان است. بوکس را از سال ۸۶ آغاز کرد. به تیم ملی جوانان رسید و سال ۹۲ به همراه دو بوکسور بلوچ دیگر برای نخستین بار به اردوی تیم ملی بوکس ایران دعوت شدند. او یک عنوان قهرمانی کشوری و مقام سوم مسابقات بوکس آسیایی فیلیپین را هم در کارنامه افتخاراتش دارد. قرار بود در رقابت‌های جهانی مجارستان برای مسیر انتخابی المپیک ۲۰۲۰ پکن آماده شود، اما او به کشور اتریش تقاضای پناهندگی داده است.

مبین به محض اعلام پناهندگی به اتریش با کانال تلگرامی «کمپین فعالین بلوچ» گفت‌وگو کرد. بوکسور تیم ملی ایران گفته است: «در اردوهای تیم ملی از زمان جوانان تا بزرگسالان بارها به مذهب و تسنن من توهین می‌کردند.»

او مدعی شده که وقتی همراه تیم ملی به سمت اتریش پرواز کرده بود، سرمربی تیم ملی به دلیل اضافه وزن به او توهین جنسیتی کرده است: «فحش‌های رکیکی خانوادگی داد. عصبانی شدم و در فرودگاه اتریش پاسپورتم را پاره کردم. تصمیم گرفتم در همان اتریش بمانم.»

بوکسور سابق تیم ملی ایران مدعی شده که بارها در اردوهای تیم ملی مورد حمله شفاهی مربیان خود قرار گرفته است: «وقتی در اردوی تیم ملی بودیم مربیان به مذهب من توهین می‌کردند. می‌گفتند حرف‌های ما شوخی نیست. تو بلوچ و سنی هستی و ما از تو نفرت داریم.»

مبین کهرازه البته گفته است که ورزشکاران بلوچ به خاطر قومیت و نوع مذهب‌شان نمی‌توانند به اردوهای ملی برسند یا در اردوها به شدت مورد اهانت قرار می‌گیرند.

پیش از این هم «محمود آقابگلو» داور ایرانی که به قصد تحصیل به اتریش آمده بود در این کشور اعلام پناهندگی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy