Monday, Feb 11, 2019

صفحه نخست » نصرالله به ظریف: امیدواریم ایران با وجود فشارها به کمک‌های مالی خود ادامه دهد

lebanon_021119.jpgدبیرکل گروه حزب‌الله در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به لبنان سفر کرده است، گفت: «کمک‌های ایران به پیروزی در بیش از یک عرصه منجر شده و من امیدوارم ایران با وجود فشارهایی که بر این کشور وارد می‌شود، به کمک‌های خود ادامه دهد».

به گزارش المنار، شبکه رادیویی و تلویزیونی حزب‌الله، حسن نصرالله در این ملاقات که شامگاه یکشنبه ۲۱ بهمن انجام شد، از «کمک‌های ایران به لبنان، فلسطین و جنبش‌های مقاومت در مبارزه در برابر دشمن صهیونیستی (اسرائیل) قدردانی کرد».

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف نیز در پاسخ تاکید کرد که ایران به «اصول اساسی خود پایبند است و همچنان در کنار لبنان می‌ایستد».

محمد جلال فیروزنیا، سفیر جدید ایران در لبنان، در این ملاقات حضور داشت اما محل دیدار، ظاهرا به دلیل زندگی مخفی حسن نصرالله در ۱۳ سال گذشته، اعلام نشد.

المنار و یا رسانه‌های رسمی ایران به مطرح شدن احتمالی پیشنهاد مورد نظر حسن نصرالله برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی از ایران برای لبنان، در جریان دیدار دبیرکل حزب‌الله با وزیر خارجه ایران اشاره نکردند.

حسن نصرالله چهارشنبه گذشته در سخنرانی «جشن ۴۰ بهار» به مناسبت چهلمین سال انقلاب بهمن ۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی، از حاکمیت لبنان خواست «ترس را کنار گذاشته» و امکان دهند که او به عنوان «دوست ایران» از تهران بخواهد تا ارتش لبنان را به دفاع هوایی مجهز کند.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در آغاز سفر دو روزه خود به لبنان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در بیروت در خصوص پیشنهاد حسن نصرالله گفت: ایران «همیشه این نوع آمادگی را داشته و در فرصت‌های پیشین هم اعلام کرده که این تمایل در ایران وجود دارد و در انتظار تصمیم طرف لبنانی است».

اما شماری از مقامات لبنانی، بویژه از طرفداران جناح حامی سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور، پیش از آمدن آقای ظریف به بیروت، تاکید کرده بودند که لبنان «هرگز» این درخواست را از ایران مطرح نخواهد کرد زیرا ارتش لبنان به کمک‌های غرب بویژه آمریکا وابسته است.

با وجود این، حامیان حزب‌الله و متحدین این سازمان تاکید دارند که لبنان برای دفاع از حریم هوایی خود نباید از دریافت تجهیزات نظامی از ایران هراس داشته باشد.

حسن نصرالله گفته که ایران «آماده است بی‌هیچ چشمداشتی» به لبنان و سایر کشورهای عرب، در عرصه‌های دیگر، مانند برق و دارو نیز کمک کند.

حزب‌الله، متحد اصلی ایران در منطقه و جهان، که از نظر آمریکا و شماری از کشورها تشکیلاتی تروریستی است، در سال‌های جنگ داخلی سوریه، همراه با ایران برای بقای حکومت بشار اسد مشارکت فعال داشته است.

اسرائیل بارها از طریق جنگنده‌هایش که وارد حریم هوایی لبنان شده‌اند، در سال‌های اخیر اهداف وابسته به حزب‌الله و ایران در سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده و به حزب‌الله «هشدار» داده که هر تحرک نظامی‌اش علیه اسرائیل، به جنگ علیه همه لبنان مبدل خواهد شد؛ حسن نصرالله این هشدارها را باطل دانسته است.

محمود جواد ظریف در این چهارمین سفر خود به لبنان از آغاز روی کار آمدن دولت حسن روحانی در پنج سال و نیم اخیر، روز دوشنبه همچنین با میشل عون، رئیس‌جمهوری مسیحی مارونی متحد حزب‌الله دیدار کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین با نبیه بری، رئیس شیعی مجلس و سعد حریری، نخست‌وزیر سنی لبنان که دو هفته پیش دولت تازه خود را تشکیل داد، دیدارهای جداگانه داشت.

محمد جواد ظریف، اولین وزیر خارجه یک کشور بعد از آغاز به کار دولت تازه لبنان بود که به بیروت سفر کرد.

حزب‌الله بخشی از ائتلاف دولت تازه آقای حریری است و سه وزارتخانه را در اختیار گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy