Monday, Feb 11, 2019

صفحه نخست » تحلیل مطبوعات آلمان از چهل سالگی انقلاب، ضرورت تغییر نسل در رهبری کشور

germany_021119.jpgچهل میلیون تن از جمعیت ایران بعد از انقلاب ۵۷ متولد شدند و مانند نسل پیش از خود فکر نمی‌کنند

دویچه وله - رسانه‌ها و مطبوعات آلمانی‌‌زبان در چهل‌سالگی انقلاب ایران تفسیر و مقالاتی در مورد ایران منتشر کردند. نارضایتی مردم ایران از وضعیت حاکم بر این کشور و همزمان نگرانی آنها از بدترشدن اوضاع محور مشترک این مقالات است.

گزارشگر شبکه رادیوهای دولتی آلمان، کریستین بوتکرایت مقاله‌ خود در مورد چهل‌سالگی انقلاب ایران را با این عنوان آغاز کرده است: "از انقلاب چه مانده است؟"

او در این مقاله، ضمن شرح آنچه موجب انقلاب مردم ایران علیه شاه و پیروزی آیت‌الله خمینی شد، نوشته است: «شقاوت و سرکوب اما هنوز ادامه دارد. بر اساس اسناد "گزارشگران بدون مرز" از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۸ خورشیدی بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده در دادگاه‌های ایران تشکیل شده و احکام اعدام بسیاری در این کشور اجرا شده است. کسی که امروز به ایران سفر می‌کند، کشوری را تجربه می‌کند که در رنج است. نمایش تاز‌ه‌ترین تجهیزات جنگی و مانورهای نظامی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب هم نمی‌تواند کسی را فریب دهد.»

کریستین بوتکرایت در مقاله خود برای شبکه رادیویی "دویچلند‌فونک" نوشته است: «بسیاری از جوانان ایرانی خواهان تغییر هستند، اما نمی‌دانند چگونه؟»

او در ادامه با اشاره به گفتگوهایی که در ایران با جوانان داشته، نوشته است که مردم ایران "بهار عربی" و وضعیت سوریه را دیده‌اند و نگران هستند. آنها به اصلاح سیستم موجود هم امید چندانی ندارند. نرگس، ۲۵ ساله‌ در تهران به او گفته است که بسیاری حتی از رأی دادن و شرکت در انتخابات هم خسته شدند چون رأی آنها هیچ تأثیر مثبتی در زندگی‌شان نداشته است.

ضرورت تغییر نسل در رهبری کشور

وب سایت شبکه خبری تلویزیون خصوصی ntv نیز با استناد به گزارشی از خبرگزاری آلمان، ضمن اشاره به مشکلات موجود ایران نوشته است که رهبری ایران نیازمند یک نسل جدید است. در این مقاله تأکید شده که حتی فرزندان معماران انقلاب مانند حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی یا فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی نیز می‌دانند که مردم ایران از وضعیت موجود ناراضی هستند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در این مقاله با اشاره به صحبت‌های حسن خمینی که گفته بود "تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند" یا مصاحبه فائزه هاشمی که گفته بود "از دیدگاه من فروپاشی محتوایی اتفاق افتاده است و تنها فروپاشی ظاهری و فیزیکی اتفاق نیفتاده است" اشاره و در عین‌حال تأکید شده است که مردم ایران نگران هستند که تلاش برای تغییر وضعیت موجود، آنها را به سرنوشتی مانند مردم افغانستان، عراق یا سوریه دچار کند.

پرتال web.de نیز در مطلبی با عنوان "ایران میان بیداری و بن‌بست" نوشته است: «روحانیونی که در ایران در مسند قدرت هستند، برداشت خود را از واقعیت موجود دارند. آنها بر این باور هستند که مردم ایران از اصوال انقلاب یعنی استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند. آنها انقلاب را "درخت تنومندی" می‌خوانند که از پای درنخواهد آمد.»

در این مطلب با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون تن از جمعیت ایران بعد از انقلاب ۵۷ متولد شده‌اند، آمده است که نیمی از جمعیت کشور مانند نسل پیش از خود فکر نمی‌کنند و "تنش میان جناح‌های مختلف قدرت، درگیری اصلاح‌طلبان و تندروهای محافظه‌کار و وضعیت نابه سامان اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست".

تضاد ارزش‌ها بیش از هر زمان دیگر

روزنامه اتریشی استاندارد هم در مطلب مفصلی با عنوان" ۴۰ سال پس از انقلاب، تضادهای جامعه ایران بیش از هر زمان دیگر" با اشاره به تلاش ۴۰ ساله انقلابیون مذهبی برای تغییر ارزش‌های حاکم بر جامعه، به مقاومت زنان در برابر "حجاب اجباری"، مصرف نوشیدنی‌های الکلی علی‌رغم ممنوعیت آنها و مرگ ۲۷ نفر به دلیل مسومیت با الکل در سه ماه گذشته و نیز رواج "ازدواج سفید" اشاره کرده است.

در این مطلب با اشاره به صحبت‌های رییس قوه قضاییه ایران که ادعا می‌‌کند در کشور ایران زندانی سیاسی وجود ندارد آمده است: «در میان ۲۵۰ هزار نفری که بر اساس آمار رسمی زندانی هستند، گروهی که فعال محیط‌زیست هستند به جاسوسی متهم شده‌اند. بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار زندانی هستند. تعدادی معلم، فعال صنفی و کارگر معترض هم پشت میله‌های زندان هستند. شماری از اقلیت‌های مذهبی هم زندانی هستند. از آن گذشته، از زندانیانی که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی بازداشت شده‌اند، آماری در دست نیست.»

در ادامه با اشاره به افزایش روز به روز قیمت‌ها و نرخ تورم مایحتاج خوراکی که به ۳۰ درصد رسیده آمده است: «برای مردم عادی در ایران ۴۰ ساله شدن انقلاب، دلیلی برای شادمانی نیست.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy