Thursday, Feb 14, 2019

صفحه نخست » روایت آسوشیتدپرس از صف‌های طولانی خرید گوشت در ایران

saf.jpgتجارت‌نیوز - خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی بخشی از مشکلات اقتصادی این روزهای ایران را مربوط به تحریم‌های آمریکا و بخش دیگری را مربوط به سیاست‌های داخلی این کشور معرفی می‌کند.

در حالی که ایران بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز را در خود جای داده، در هفته‌‌های اخیر مردم این کشور بار دیگر همچون دهه ۱۹۸۰ -زمان جنگ با عراق- برای تهیه مواد غذایی در صف‌های طولانی می‌ایستند.

تورم همچنان در حال افزایش است، ارزش ریال در برابر دلار به شدت کاهش یافته و نرخ بیکاری به‌ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بالا رفته است.

بخشی از چالش‌های اقتصادی که ایران این روزها با آن مواجه است، ناشی از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه این کشور است. تحریم‌های جدید پس از آنکه دونالد ترامپ تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، بار دیگر اجرایی شدند.

این خبرگزاری اما مدعی شده که بخش دیگری از مشکلات این کشور مربوط به سیاست‌های داخلی ایران است.

امروز اقتصاددانان ایران، عبور از اقتصاد دولتی به یک اقتصاد آزاد را توصیه می‌کنند. با این حال، کسب‌وکار برخی از شرکت‌های بخش خصوصی با شکست مواجه شده است. این مساله موجب شده کارگران بدون حقوق بمانند، ناآرامی‌هایی در کشور رخ داده است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: هر هفته به طور میانگین ۱۰ تا ۵۰ شرکت به فعالیت خود پایان می‌دهند و سال گذشته ۸۰۰ شرکت از هزار و ۵۰۰ شرکت در بخش نفت تعطیل شدند.

در حالی که ایران در دهه‌های پیشین قادر به تولید ۶ میلیون بشکه نفت در روز بود، پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر، تولید روزانه این کشور تنها ۲٫۷ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

با وجود این، اقتصاد ایران هنوز نقاط روشنی دارد. آمار دولتی نشان می‌دهد که درآمد سرانه هر ایرانی در مقایسه با دهه ۵۰ شمسی دو برابر شده و به چهار هزار و ۸۳۸ دلار رسیده است. همچنین، ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در این مدت، ایران ۱۰۰ هزار پزشک تربیت کرده و هشت هزار مرکز درمانی-بهداشتی تاسیس کرده است. از سوی دیگر، امید به زندگی که ۴۰ سال پیش حدود ۵۷ سال بوده در حال حاضر به ۷۵ سال رسیده است.

اما این اعداد و ارقام برای مردم عادی بی‌اهمیت است و آنها نگران کاهش قدرت خرید خود هستند.

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس ایران، می‌گوید: متاسفانه افزایش قیمت‌ها و تورم فشار کم‌سابقه‌ای را بر مردم وارد کرده است. به گفته او، قیمت برخی از اقلام خوراکی ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر قیمت هر پوند گوشت قرمز (معادل نیم کیلو) از سه دلار به پنج دلار و هر پوندگوشت مرغ از ۴۰ سنت به ۷۰ سنت رسیده است.

تحلیل‌گران معتقدند، بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده است. کاهش ارزش ریال موجب شده دامداران ترجیح دهند گوشت دام خود را به کشورهای همسایه صادر کنند. ایران تقریبا ۹۰ درصد از نیاز داخلی خود برای گوشت را تولید می‌کند، اما همچنان به واردات غذا و داروی دام وابسته است.

بحران تامین گوشت این روزها بهانه‌ای به دست مخالفان دولت روحانی برای انتقاد از دولت او داده است. تلویزیون ایران مدام تصاویر مردم کلافه را صف‌های طولانی خرید گوشت یارانه‌ای نمایش می‌دهد.

دولت حسن روحانی تلاش کرده تا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، از طریق انجام مذاکرات با اروپا، سازوکار مالی ویژه‌ای را برای انجام مبادلات تجاری با کشورهای این منطقه ایجاد کند. با این حال، به نظر می‎رسد فشار تحریم‌های آمریکا بر دولت زیاد است و این کانال تجارت در کوتاه‌مدت بازدهی چندانی نداشته باشد.

به تازگی یک هواپیمای ارتش ایران که حامل محموله گوشت قرمز بود، سقوط کرد و در این حادثه ۱۵ نفر کشته شدند.

با وجود تلاش‌های دولت، صف‌های طولانی در فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد غذایی همچنان برقرار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy