Thursday, Feb 14, 2019

صفحه نخست » برایان هوک: کاری کردیم که ۲۰ کشور واردات نفت از ایران را به صفر رساندند

Brian_Hook.jpgصدای آمریکا - برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران می‌گوید آمریکا در فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران مصمم است و تاکنون ۲۰ کشور جهان واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌اند.

در حاشیه کنفرانس امنیت و آینده صلح در خاورمیانه، کامبیز توانا خبرنگار صدای آمریکا با آقای هوک گفتگو کرد که در زیر متن آن را می‌خوانید:

صدای آمریکا: گفته شد که کنفرانس لهستان شروع برخی از کارگروهها است و آنها کارشان را بعد از این کنفرانس ادامه خواهند داد. می‌توانید توضیح بدهید که قرار است چه چیزهایی در ادامه انجام شود؟

برایان هوک: ما نمی‌خواستیم این نشست در سطح وزیران تنها یک دیدار یک روزه باشد و دیگر هیچ پیگیری به دنبال نداشته باشد. در آینده و در چند کشور جهان، دیدارهایی منظم و دنباله‌دار خواهیم داشت تا برنامه‌ها و مباحثاتی که وزیران در این کنفرانس مطرح می‌کنند را گسترش دهیم. این کنفرانس فرصتی را فراهم می‌کند که چالش‌ها و راه حل‌های نوین را بتوان مطرح و درباره آنها بحث کرد، و می‌خواهیم بسیاری از ایده‌هایی که اینجا مطرح می‌شود را به مرحله اجرا در آوریم.

* می‌شود الان گفت قرار است در آینده شاهد چه برنامه‌هایی باشیم؟

برایان هوک: کمی بعد. هنوز جلسه سطح وزیران را برگزار نکرده‌ایم، باید کمی بیشتر صبر کنیم.

* آیا از میزان مشارکت و پاسخ مثبت کشورها به این کنفرانس راضی هستید؟

برایان هوک: بله مشارکت خیلی خوب بوده است. ما نمایندگانی از تقریبا از ۷۰ کشور از همه قاره‌ها، به جز قطب جنوب، (در این کنفرانس) داریم. از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمایندگانی حضور دارند، و هر بخشی از جهان یک نماینده فرستاده است، که البته منطقی است. چون هر اتفاقی در خاورمیانه روی دهد، تاثیراتی جهانی دارد و ما می‌خواهیم تا آن‌جایی که می‌شود افراد بیشتری را به عنوان شرکایی که در آینده خاورمیانه سهیم هستند داشته باشیم، تا خاورمیانه را به منطقه‌ای باثبات و مرفه ترقی دهیم.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

* کدام یک از بازیگران منطقه‌ای می‌توانند قابل‌اتکاترین بازیگر یا شریک برای رسیدن به این هدف باشند؟

برایان هوک: ما در مورد سوریه و یمن و روند صلح خاورمیانه صحبت می‌کنیم، درباره برنامه تولید و تکثیر موشکی و آزمایش‌های موشکی ایران بحث می‌کنیم، در مورد بحث پناهندگان، مسائل بشردوستانه، تروریسم، حملات سایبری، و امنیت انرژی صحبت می‌کنیم. دستورکار بسیار جاه طلبانه‌ای است، اما دستورکار سیاسی جاه‌طلبانه ما را در خاورمیانه بازتاب می‌دهد و همانطور که به یاد دارید نخستین سفر خارجی پرزیدنت ترامپ به مقصد خاورمیانه بود و در عربستان سعودی و اسرائیل از برنامه خود برای آینده‌ بسیار روشن برای خاورمیانه سخن گفت. به نظرم آمریکا توانسته است روابط خود را با دوستان و شرکایش در منطقه در حوزه‌های دیپلماسی، اقتصادی و امنیتی ترمیم کند.

* چند وقت پیش خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از شما گفته بود معافیت برخی خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا احتمال دارد تمدید شود. آیا هنوز همین موضع را دارید و یا این که خیلی سفت و سخت در پایان مهلت، دیگر تمدیدی در کار نخواهد بود؟

برایان هوک: گزارش رویترز تیتر نادرستی داشت، و رویترز آن گزارش را اصلاح کرد. وزیر خارجه مایک پمپئو از ماه مه ۲۰۱۸ تصریح کرده که ما برنامه‌ای برای افزایش حداکثری فشار اقتصادی بر رژیم (جمهوری اسلامی) را به اجرا می‌گذاریم. ۸۰ درصد درآمد آن (رژیم ایران) از محل صادرات نفت می‌آید. بنابراین اگر بخواهید درآمدی را که رژیم برای برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه از آن هزینه می‌کند را قطع کنید، باید صادرات نفت ایران را جدی بگیرید.

ما کاری کردیم که حدود ۲۰ کشور جهان میزان واردات نفت خود را از ایران به صفر رسانده‌اند. الان فقط پنج کشور مانده‌اند که هنوز از ایران نفت خام می‌خرند. این پنج کشور به مدت شش ماه از رژیم تحریم‌های ما مستثنی شده‌اند.

این سیاست ما از اول بوده و ما به دنبال دادن مهلت یا معافیت بیشتر در کمپین تحریم‌های اقتصادی خود نیستیم. بار قبل که معافیت‌هایی اعطا کردیم، تا از جهش قیمت نفت پیشگیری شود و ما به توازن بین امنیت ملی و منافع اقتصادی خود ادامه خواهیم داد. ما تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمانی که می‌توانیم واردات نفت (کشورها) از ایران به صفر برسد، ولی باید آن را به شکلی انجام دهیم که به افزایش قیمت نفت و امتیازدهی به ایران منجر نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy