Friday, Apr 5, 2019

صفحه نخست » بازرسان آژانس از «انبار تورقوزآباد» در نزدیکی تهران بازدید کردند

atom_040419.jpgرادیو فردا - شش ماه پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایران یک «انبار مخفی مواد رادیواکتیو» در تورقوزآباد تهران دارد، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۵ فروردین که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این محل بازدید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک بار، با موافقت دولت ایران، به مکان یاد شده در تورقوزآباد رفته‌اند.

رویترز این گزارش را با استناد به اظهارات سه دیپلمات در مقر آژانس منتشر کرد؛ اما اشاره‌ای به نام آنها نکرد.

این خبرگزاری به نتایج گزارش بازرسان آژانس اشاره نکرده اما یک مقام ایرانی به رویترز گفت: «ما چیزی برای پنهان کردن نداشتیم» و دادن امکان به بازدید آزادانه از این محل «بر اساس مقررات» و همکاری‌های ایران با آژانس بوده است.

وزارت خارجه اسرائیل به گزارش رویترز واکنش نشان نداده است.

مقامات رسمی آژانس نیز در برابر گزارش رویترز سکوت کرده‌اند اما به نوشته این خبرگزاری، گزارش رسمی آژانس در خصوص بازدید بازرسانش از تورقوزآباد ماه ژوئن/خرداد منتشر خواهد شد.

بر اساس ارزیابی‌ها، موافقت ایران با بازرسی از محل یاد شده ممکن است نشانه ادامه پایبندی تهران به تعهدات خود بر اساس برجام باشد.

آژانس از آغاز دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به برجام در تیرماه ۱۳۹۴، پیوسته تایید کرده که ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق پایبند بوده است.

بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت پارسال نیز، آژانس در گزارش‌های فصلی ادامه تعهد ایران به مفاد برجام را تایید کرده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به تازگی به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفت که راستی‌آزمایی در خصوص ایران باید با فشار بیشتری انجام شود.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل در پنجم مهرماه پارسال در حالی که نقشه گوگل و عکسی از سر در یک ساختمان در تورقوزآباد را نشان می‌داد، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسید، چرا در حالی که اسرائیل از چند ماه قبل اطلاعات این «انبار مخفی هسته‌ای ایران» را به آژانس ارائه کرده است، بازرسان این نهاد به ایران نرفته‌اند.

آقای آمانو در پاسخ گفته بود که بازرسان آژانس به هر نقطه‌ای در ایران که می‌بایست اعزام شوند، رفته‌اند.

اما بنیامین نتانیاهو با رد سخنان مدیرکل آژانس، با او وارد یک جدال لفظی آشکار شد.

نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ بعدی‌اش گفت که ایران از ارائه اطلاعات «انبار مخفی‌اش» هراسان شده و مواد هسته‌ای انبار شده در تورقوزآباد را در سطح تهران پراکنده کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آن زمان گفته بود کسی این ادعا را مطرح می‌کند که رژیم خودش «زرادخانه واقعی سلاح هسته‌ای دارد».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش به سخنان نتانیاهو، در حالی که هنگام ذکر نام تورقوزآباد می‌خندید، گفت کسی نتانیاهو را سرکار گذاشته است.

هر چند وزارت خارجه آمریکا مهرماه پارسال از سخنان نتانیاهو حمایت کرد و آژانس را به تحقیق برای بررسی اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل فرا خواند اما یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در آن زمان گفت، واشینگتن از مدت‌ها پیش از این محل آگاه بود و آنجا پر از پوشه و کاغذ بوده و نه مواد اتمی.

رسانه‌های ایران مدعی بودند که کوچه ماهر در تورقوزآباد که نتانیاهو عکس سر در آن را نشان داده، «قالیشویی برادران رضایی و شرکا» است.

تورقوزآباد در جاده تهران- قم، بعد از مطرح شدن نامش از زبان نتانیاهو از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به نامی آشنا برای ایرانیان و جهانیان مبدل شد و طنزهای بسیاری نیز بر سر آن در شبکه‌های اجتماعی ساخته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy