Monday, Apr 8, 2019

صفحه نخست » گزارش مشروح درباره انتخابات عمومی در اسرائیل

israel.jpgرادیو پیام اسرائبل - یک روز مانده به برگزاری انتخابات عمومی در اسرائیل که سرنوشت احزاب و کابینه آینده اسرائیل را رقم خواهد زد بنیامین نتانیاهو در تلاش برای ماندن در پست نخست وزیری به یک کارزار تبلیغاتی گسترده روی آورد و آن سخن از آینده آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری رود اردن می باشد.

نتانیاهو در یک نطق انتخاباتی گفت که اگر دولت آینده را نیز تشکیل دهد آنگاه همه آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری رود اردن را به خاک اسرائیل به طور رسمی ضمیمه خواهد کرد.

او گفت نه تنها مجتمع آبادی های اسرائیلی نشین که در نزدیک مرز اسرائیل قرار دارد به خاک این کشور ملحق خواهد شد بلکه آبادی های اسرائیلی نشین که در نقاط دوردست کرانه باختری واقع شده نیز بخشی از زمین اسرائیل اعلام خواهد گردید.

آگاهان گفتند هدف از این سیاست جدید اعلام شده از جانب نتانیاهو تلاش برای کشاندن آراء گروه‌های راستگرای اسرائیل به سوی حزب لیکود می باشد. نتانیاهو روز گذشته گفته بود که هر اندازه لیکود قوی تر باشد می‌تواند دولت بهتری بر پا کند.

بسیاری از احزاب راست گرا که در گذشته با نتانیاهو ائتلاف داشتند از این سخنان او به خشم آمدند و گفتند که در واقع نتانیاهو می خواهد آراء متعلق به گروه‌های راستگرای دیگر را به طرف حزب لیکود بکشاند.

نتانیاهو این قصد خود را تکذیب نمی کند زیرا در سخنان روز گذشته بارها تاکید کرد که هر اندازه لیکود قوی تر باشد می‌تواند بهتر سیاست‌های خود را به پیش ببرد.

ولی گروههای راست گرای دیگر می‌گویند که این سیاست موجب خواهد شد که آن گروه‌ها نتوانند یا وارد پارلمان اسرائیل شوند و یا مسلما کرسی های کمتری به دست خواهند آورد.

آشنایان امور سیاسی در اسرائیل یادآوری می کنند که معمولا گروه های مرامی در کشور( راست- چپ- میانه)شمار اعضای آنها کم و بیش ثابت است بنابراین اگر آقای نتانیاهو بخواهد آرای بیشتری برای لیکود کسب کند به مفهوم آراء کمتری برای دیگر گروه‌های راستگرای کشور خواهد شد و این امر راستگرایان را به شدت نگران کرده است.

نفتالی بنت رهبر حزب جدید موسوم به راست جدید که قبلا در یک حزب مذهبی رهبری را به دست داشت به سختی خشمناک شده و می گوید که این کار آقای نتانیاهو درست نیست.

در مورد اظهارات نتانیاهو که اگر بار دیگر به نخست وزیری انتخاب شود ممکن است آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری را نیز به خاک اسرائیل ضمیمه کند احزاب میانه و چپ واکنش شدید نشان دادند و گفتند که این سیاست نتانیاهو نه تنها منجر به منحل شدن احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطینی می شود بلکه اسرائیل را به یک کشور دو ملیتی مبدل می سازد که برای آینده این سرزمین و حفظ ماهیت یهودی اسرائیل خطرناک خواهد بود.

در آخرین نظر سنجی به عمل آمده حزب لیکود و رقیب آن جبهه حزبی آبی و سفید تقریبا آراء مساوی دارند و این امر بر شدت کارزار انتخاباتی می‌افزاید.

در این میان پرزیدنت ترامپ نیز همچنان به بیان اظهاراتی که می توان آن را دخالت در امور داخلی اسرائیل و انتخابات تلقی کرد ادامه می‌دهد.

پرزیدنت ترامپ ۱۰ روز پیش هنگام اعلام به رسمیت شناختن اسرائیل بر بلندی های گولان گفته بود که نتانیاهو بهترین نخست وزیر و قویترین رهبر اسرائیل است.

پرزیدنت ترامپ در همایشی که شب گذشته از جانب سازمان های یهودی در ایالات متحده برگزار شد اعلام کرد که هر دو رقیب انتخاباتی یعنی نتانیاهو و بنی گنس رهبران خوبی هستند که شانه به شانه همدیگر حرکت می کنند و اسرائیلی‌ها به هر کدام که مایل باشند رای میدهند.

تبلیغات انتخاباتی از طریق رسانه های تصویری و شنیداری اسرائیل امشب پایان می گیرد و صندوق‌های رای روز سه شنبه فردا ساعت ۸ صبح گشوده می شود. در ساعات پایانی روز سه‌شنبه شمارش آرا آغاز خواهد گردید و نتایج تا روز چهارشنبه در نخستین ساعات بامداد قطعی خواهد شد.

رادیو پیام اسرائیل در پخش زنده فیسبوک امشب دوشنبه ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران به جمع‌بندی احزاب سیاسی و مرام آنها خواهد پرداخت.

نتانیاهو نخست وزیر و رهبر حزب لیکود می‌کوشد برای جبران عقب‌ماندگی احتمالی حزب لیکود از جبهه حزبی آبی و سفید تلاش کند آراء دیگر احزاب راست گرا را به سوی حزب لیکود بکشاند و این امر خشم احزابی را که احتمال می‌رود در آینده در دولت ائتلافی نتانیاهو شرکت کنند شدت بخشیده است. همچنین حزب کارگر اسرائیل که یک حزب میانه و چپ محسوب می‌شود می‌کوشد کرسی هایی را از جبهه حزبی آبی و سفید به سمت خود بکشاند.

در آخرین نظرسنجی ها گفته شده بود که شمار کرسی‌های لیکود کمی از جبهه حزبی آبی و سفید کمتر است و نتانیاهو بیم دارد که اگر چنین باشد رئیس جمهوری اسرائیل وظیفه تشکیل کابینه آینده را به عهده حزب رقیب نتانیاهو یعنی جبهه حزبی آبی و سفید بسپارد.

این نگرانی به ویژه به علت آن است که برخی از احزاب جناح راست و به ویژه حزبی که رهبر آن به موشه فیگلین نامیده می شود حاضر نشدند تعهد کنند که در دولت آینده نتانیاهو شرکت خواهد کرد.

همچنین جبهه حزبی آبی و سفید می گوید که حاضر به ائتلاف با حزب لیکود میباشد اما به هیچ وجه حاضر نیست که نخست وزیری آینده اسرائیل را نتانیاهو در دست بگیرد.

آگاهان سیاسی می گویند که نتانیاهو در تلاش برای کسب بیشترین کرسی ها به دیدار با گروه های مختلف ادامه می دهد و به همه آنها قول می دهد که خواسته های شان را در دولت آینده اجرا کند.

یکی از مهم ترین خواسته هایی که نتانیاهو تعهد آن را به عهده گرفت تقاضای شورای شهرداری ها و انجمن های محلی آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری رود اردن می باشد.

نتانیاهو در دیدار روز گذشته با روسای این نهادها به آنها قول داد که اگر دولت آینده را برپا کند این آبادی ها را ضمیمه خاک اسرائیل خواهد کرد.

اما برخی از اعضای شورای شهرداری ها نسبت به این وعده ابراز تردید می‌کنند.

نتانیاهو در دیدار بی سابقه که با اعضای گرایش های جنسی از قبیل دگرباشان و همجنسبازان داشت به آنها وعده داد که در راه اجرای خواسته های آنها که همانا تساوی حقوق در مورد تشکیل کابینه می باشد عمل کند.

برخی آگاهان و آشنایان امور در اسرائیل می گویند که نتانیاهو عملا ایجاد هراس می کند که جناح راست نتواند دولت آینده را برپا کند به این امید که شمار بیشتری از کرسی‌های جناح راست را به سمت خود جلب کند.

اما همه احزاب راست گرا به جز لیکود اتحادی تشکیل دادند که هدف از آن رویارویی با نتانیاهو و تحمیل خواسته‌های خود به وی می باشد.

در حال حاضر هیچ گونه پیش بینی احتمالی در مورد نتایج انتخابات که فردا برگزار می شود امکان پذیر نمی باشد.

حوزه های انتخاباتی از ساعت ۸ بامداد فردا سه‌شنبه شروع به کار می‌کنند و نتایج اولیه فردا شب از ساعت ۱۰ شب به بعد اعلام خواهد شد.

رادیو پیام اسرائیل امشب و فردا شب و چهارشنبه شب با پخش زنده فیسبوک جریان انتخابات را دنبال می‌کند.

آگاهان امور انتخاباتی در اسرائیل می‌گویند که هدف نتانیاهو از ایجاد هراس نسبت به آنکه احزاب راست تشکیل کابینه بعدی را از دست بدهند می‌کوشد طرفداران و هواداران احزاب راست گرای دیگر را به سوی خود بکشاند.

بر طبق قوانین اسرائیل رئیس جمهور می تواند وظیفه تشکیل کابینه آینده را به عهده کسی واگذار کند که حزب او بیشترین کرسی ها را به دست آورده باشد.

بنابراین اگر حزب جبهه حزبی آبی و سفید تعداد بیشتری از حزب لیکود کرسی به دست بیاورد ممکن است که رهبری این جبهه از سوی رئیس جمهور مسئول تشکیل کابینه آینده بشود.

اما یکی از معیارهایی که رئیس جمهوری در نظر می‌گیرد آن است که کدام یک از دو حزب بزرگ کشور می تواند به اندازه کافی احزاب کوچکتر را به ائتلاف با خود دعوت کند.

جناح های رقیب نتانیاهو می کشند که بر این نکته در تبلیغات انتخاباتی خود تاکید گذارند که به مدت ۱۳ سال است که در مقام نخست وزیری اسرائیل بوده و هنگام آن است که برکنار شودو خون تازه‌ای در کالبد دولت جاری گردد.

همچنین جبهه حزبی آبی و سفید ادعا می کند که نتانیاهو با سه پرونده اتهامی بیم دارد که اگر از نخست وزیری کنار رود با مجازات های سنگین رو به رو خواهد بود و از این رو تلاش بسیاری می‌کند که موقعیت خویش را حفظ کرده و همچنان رهبر حزب لیکود و نخست وزیر آینده اسرائیل باقی بماند.

روز سه شنبه ساعت ده و نیم شب به وقت تهران در برنامه زنده فیسبوک رادیو پیام اسرائیل نتایج مقدماتی رای‌گیری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در برنامه زنده فیسبوکی در روز چهارشنبه ساعت ۱۰ شب به وقت تهران احتمالات تشکیل کابینه بعدی اسرائیل با توجه به آرایی که به صندوق انداخته شده است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy