Monday, Apr 8, 2019

صفحه نخست » اظهارات رئیس سازمان بسیج در مورد تقابل مردم سیل‌زده با سپاه و بسیج

sepahMardom_040819.jpgرادیو فردا - غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بامداد دوشنبه ۱۹ فروردین گفت که در جریان سیل اخیر، آنچه وی «رسانه‌های ضدانقلاب» نامید «می‌خواهند مردم را مقابل سپاه و بسیج قرار دهند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین غیب‌پرور افزود که «با اعتماد به معتمدین و شیوخ مناطق سیل‌زده و همچنین توجیه و آگاه‌سازی مردم سیل‌زده؛ تو دهنی محکمی به رسانه‌های ضدانقلاب خواهد خورد.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین که در دیدار با فرمانده ناحیه سپاه دشت آزادگان سخن می‌گفت توضیح بیشتری در مورد این امر نداد.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که در روزهای اخیر در فضای مجازی و چند ویدئو در وب‌سایت یوتیوب خبرها و تصاویری از «برخورد یگان‌های سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه روستاها و منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده به‌ویژه در استان خوزستان» منتشر شده بود.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه در رد این گزارش‌ها گفت که اعضای این نیرو «برای مجاب کردن آنان [مردم] برای دور شدن از مناطقی که احتمال خطر جانی برایشان دارد» تنها «از قدرت گفتمانی خود» استفاده می‌کند.

اما یک روز پس از تکذیب هرگونه درگیری سپاه با اهالی سیل‌زده، خبر جان باختن عبود جلیزی، کشاورز سیل‌زده اهل خوزستان، منتشر شد.

بنیاد حقوق بشری عبدالرحمن برومند روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، نوشت که عبود جلیزی، کشاورز اهل خوزستان، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان آپادانا جان خود را از دست داده‌است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

طبق این گزارش، آقای جلیزی در درگیری و تیراندازی نیروهای سپاه به سیل‌زدگان روستاهای جلیزی، صگور و شاکریه مسیر الله‌اکبر دشت آزادگان خوزستان در بامداد ۱۴ فروردین مجروح شده بود.

در همین حال، روز شنبه کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش کرد که در این روز دو تن از اهالی یک روستا در استان خوزستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه نیروهای امنیتی احمد کعبی و یعقوب کعبی دو تن از اهالی روستای گوریه از توابع شعیبیه در شهرستان شوشتر خوزستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

گفته می‌شود این دو به همراه افراد محلی در جریان کمک رسانی مردمی در سیلاب‌های اخیر حاضر شده بودند اما از دلایل بازداشت احمد و یعقوب کعبی اطلاعی در دست نیست.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همچنین خبر داد می‌دهد که روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین نیز، خلف مروانی، از اهالی روستای مروانه از توابع بخش مرکزی اهواز «به دلیل اعتراض به عدم امدادرسانی به مردم سیل‌زده روستای خود و همچنین جلوگیری از شکستن سیل‌بند توسط نیروهای گروه تخریب سپاه از سوی نهادهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

امروز، دوشنبه، نیز ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی بر تهدید یک شهروند سیل‌زده خوزستانی معترض به سیاست خارجه جمهوری اسلامی از سوی استاندار خوزستان.

در بخشی این ویدئو این شهروند سیل‌زده از مشکلات خود می‌گوید و اعتراض می‌کند که «چرا به سوریه می‌رسید به ما کمک نمی‌کنید.»

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز در جواب به او می‌گوید: «حرف بی‌ربط نزن! آدم مخالف نظام بی‌تربیت برو گمشو، تا ندادم...»

سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها مورد انتقاد معترضان مختلف بوده و در پی خشکسالی‌های سال‌های اخیر کشاورزان اصفهانی بارها شعار «سوریه را رها کنید، فکری به حال ما کنید» سر داده‌اند.

در بیش از دو هفته‌ای که از آغاز سیل سراسری در ایران می‌گذرد، این نخستین بار نیست که حضور سپاه پاسداران در عملیات کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده خبرساز می‌شود و در مورد نحوه حضور سپاه در این مناطق، بین دولت و سپاه تنش لفظی پیش آمده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy