Tuesday, Apr 9, 2019

صفحه نخست » گردشگری داخلی جایگزین گردشگری خارجی

tours_040918.jpgایران اینترنشنال - بلومبرگ در گزارشی در مورد گردشگری در ایران در سال گذشته، با اشاره به افزایش نرخ ارز پس از تحریم‌ها، نتیجه گرفته که انجام سفرهای پرهزینه خارجی برای اکثر مردم ناممکن شده است و بسیاری از اقشار طبقه متوسط به سوی گردشگری داخلی متمایل شده‌اند.

در این گزارش به رونق گردشگری در جزیره قشم اشاره شده و از قول مسئولان و صاحبان هتل‌ها و مراکز گردشگری در این جزیره، از استقبال بی‌سابقه مردم در نوروز ۱۳۹۸ خبر داده است که باعث شده بود ظرفیت اکثر هتل‌ها و مراکز اقامتی از چند ماه قبل تکمیل شود.

اما به نظر می‌رسد این وضعیت در کل کشور جاری نبوده است، چنان‌که یکی از مسئولان اتحادیه هتلداران از کاهش ۳ درصدی اقامت مردم در هتل‌ها در نوروز امسال، نسبت به پارسال، خبر داده و گفته است مردم بیشتر در مدارس و جاهایی که شهرداری‌ها تدارک دیدند، اقامت کردند.

آمارهای سازمان گردشگری نشان می‌دهد در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۹۷، بیش از ۵ میلیون سفر خروجی و بیش از ۶ میلیون سفر ورودی از مبادی کشور ثبت شده است. این در حالی است که طی مدت مشابه در سال ۹۶، حدود ۸/۵ میلیون سفر خروجی و ۴ میلیون سفر ورودی ثبت شده بود. بر پایه این آمار، سفر گردشگران خارجی به ایران بیش از ۵۰ درصد رشد داشته، ولی سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور کاهشی ۴۰ درصدی داشته است.

نگاهی به آمار سفرهای ورودی به ایران، رشد شدید سفر اتباع عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه ایران در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد، در حالی‌که سفر اروپایی‌ها به ایران همچنان روند کاهشی داشته است. کشورهای همسایه مانند ترکیه و گرجستان نیز کماکان در صدر کشورهای مقصد گردشگران ایرانی بوده‌اند، هرچند با توجه به مسائل ذکر‌شده، کاهش چشمگیری در تعداد گردشگران ایرانی دیده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy