Sunday, Apr 14, 2019

صفحه نخست » فائزه رفسنجانی: اگر خمینی بیشتر در فرانسه می ماند اکنون ایران در مسائل زنان بهشت بود

8DC965BA-B3B5-4A8A-8FD9-7D269A67AA23.jpegالعربیه

فائزه هاشمی با اشاره به این‌که در دوره شاه با وجود قوانین آزاد درباره زنان، خانواده‌های سنتی به دختران خود اجازه حضور در جامعه را نمی‌دادند، افزود: «به خاطر حکومت اسلامی، خانواده‌ها اجازه حضور دختران خود در جامعه را دادند که این عامل رشد زنان در جامعه شد که بتوانند درس بخوانند، کار کنند و به فعالیت‌های مختلف بپردازند. اما شرایط در نظام حکومتی برعکس شد و عامل فقهی، مانعی برای زنی که به جامعه آمده بود شد که باوجود تحصیل و یادگیری مهارت، نمی‌تواند به جایی برسد».

او به دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی در فرانسه پیش از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: «آیت‌الله خمینی چندین ماه در پاریس زندگی کردند. ایشان در سال 42، با برخی مباحث در خصوص زنان مخالف بودند اما معتقدم دنیا دیدگی اثر زیادی بر افکار افراد دارد. در پاریس افراد و خبرنگاران متعددی به منزل ایشان رفت و آمد داشتند. اما پس از این‌که به ایران آمدند، افرادی با افکار بسته‌تر ایشان را دوره کردند. شاید اگر مقداری دیگر در فرانسه مانده بودند و حکومت را از آنجا اداره می‌کردند، این‌جا از لحاظ مسئله زنان، بهشت بود».

فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در مصاحبه با شماره اول ماهنامه فصل ملت، ضمن انتقاد از سیاست‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره زنان گفت اگر او بیشتر در فرانسه می‌ماند و حکومت آن‌جا را اداره می‌کرد، اکنون ایران در مسائل زنان بهشت بود.

فائزه هاشمی از چهره‌های سیاسی جنجالی در ایران است که اظهاراتش درباره حقوق زنان بارها خبرساز شده است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

چندی پس از پیروزی انقلاب ایران، حجاب بنا بر قانون اجباری و عرصه حضور زنان در جامعه محدود شد. اکنون هم تحرک‌های مرتبط با حقوق زنان در ایران شدت گرفته است.
فائزه هاشمی به قوانین نیز پرداخت و گفت: «بیشترین تبعیض قانونی ما در خانواده است؛ بین زن و مرد، بین دختر و پسر در بطن خانواده. اگر این اندازه به موضوع زن در خانواده بها می‌دهیم، چرا حقوقش را در خانواده، نصف مرد قرار داده‌ایم؟ اگر زن به عنوان مادر و همسر بنیان خانواده است، پس براساس این تفکر زن در همان خانواده باید مهمتر از مرد باشد. در اینجا دچار تناقض هستیم».

دختر هاشمی رفسنجانی به موضوع خشونت علیه زنان هم پرداخت و گفت: «کرامت یعنی چه؟ وقتی ما در قوانین‌مان این همه تبعیض بین زن و مرد اعمال می‌کنیم، کرامت زن را کجا دیده‌ایم؟ وقتی زن از طرف همسر یا پدر مورد خشونت قرار می‌گیرد و قانونی برای حمایت از او وجود ندارد، چطور به معنویت زن بها دادیم؟».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy