Monday, Apr 15, 2019

صفحه نخست » واکنش فدراسیون بوکس ایران به مبارزه صدف خادم در فرانسه

sadef_khadem.jpgفدراسیون بوکس ایران مسئولیت تاریخ‌سازی صدف خادم را نپذیرفت

بی بی سی - فدراسیون بوکس ایران می‌گوید مسئولیت مسابقه صدف خادم در فرانسه بر عهده او و برگزارکنندگان مسابقه است و این فدراسیون هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

این فدراسیون در بیانیه‌ای با عنوان "اطلاعیه مهم" گفت: "با عنایت به اینکه فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان هیچ گونه فعالیتی ندارد، لذا برگزاری مسابقات و تمرینات این رشته ورزشی در هر مکانی مربوط به این فدراسیون نیست و مسئولیت آن با برگزارکنندگان و یا شخص شرکت‌کننده خواهد بود."

صدف خادم روز شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در رویان فرانسه با آن شوان، بوکسور فرانسوی مبارزه کرد. این یک مبارزه سه راندی آماتور بود که با پیروزی بوکسور ایرانی تمام شد.

خانم خادم به این ترتیب تبدیل به اولین بوکسور زن ایرانی شد که در یک مسابقه رسمی بوکس شرکت کرده است.

ورزشکاران زن طبق مقررات جمهوری اسلامی تنها می‌توانند در بعضی از رشته‌‌ها و با حجاب کامل اسلامی شرکت کنند. بوکس زنان در ایران پس از انقلاب ممنوع بود تا این که حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس در زمان فعالیت‌های انتخاباتی خود قول داد که بوکس زنان را "راه‌اندازی" کند.

صدف خادم کیست؟ چطور حجاب ندارد؟ حالا چه می‌شود؟

اواخر آبان ۱۳۹۷ فدراسیون بوکس ایران اجازه ثبت‌نام زنان را در سایت خود داد و اعلام کرد: "در راستای همگانی کردن این رشته، در اقدامی قابل توجه به نام‌نویسی از بانوان علاقمند در زمینه‌های آموزش مربیگری بوکس و داوری بوکس در پرتال فدراسیون پرداخته است."

حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس نیز این اقدام را واکنشی به "خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان" خواند و گفت: "طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم برابر با قوانین و مقررات اسلامی کشورمان با حفظ تمام شئونات اسلامی در چهارچوب الزامات اسلامی کار را به پیش خواهیم برد."

حضور بدون حجاب صدف خادم در مسابقه موجب شده تا نگرانی‌هایی در مورد واکنش مسئولان حکومت ایران در هنگام بازگشت او (که گفته شده طی روزهای آتی خواهد بود) به وجود بیاید.

با این حال مهیار منشی‌پور، قهرمان پیشین بوکس جهان و مربی صدف خادم معتقد است که "فقط باید به عملکرد این ورزشکار افتخار کرد" و در بازگشت به ایران هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد.

آقای منشی‌پور به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "دست به او بزنند کاری می‌کنم که رئیس جمهوری فرانسه اقدام کند. فدراسیون جهانی بوکس و کمیته ملی المپیک فقط منتظر این است که اتفاقی بیافتد. قبلا به ایران و عربستان سعودی گفته شده که تمام ورزش‌ها از جمله بوکس باید با شرکت دو جنس انجام شود. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. همه از این کار مغرور هستند. فقط غرور هست و نه هیچ چیز دیگر."

نزدیک به سه سال پیش قوه قضاییه ایران دو ورزشکار زن را که در مسابقات بدنسازی خارج از ایران شرکت کرده بودند به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار کرد.

خبرگزاری قوه قضاییه از انتشار "تصاویر نیمه عریان" این ورزشکاران در شبکه‌های اجتماعی نوشت و رئیس فدراسیون بدنسازی ایران گفت: "فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام هیچ فعالیتی در بخش بانوان ندارد و اعتقاد داریم این ورزش مناسب بانوان نیست."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy