Wednesday, Apr 17, 2019

صفحه نخست » واکنش سپاه و دولت به گفته‌های سعید قاسمی: «پاس گل به دشمن»

ghasemi.jpgرادیو فردا - سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، اظهارات سعید قاسمی، از فرماندهان بازنشسته سپاه، در مورد استفاده این نیرو از پوشش هلال احمر برای آموزش دادن به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در بوسنی را تکذیب کرد.

ساعتی بعد محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با تکذیب این ادعا، فرمانده سابق سپاه، را به «پاس گل دادن» به آمریکا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه، روز چهارشنبه گفت: «اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تأیید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نمی‌باشد.»

وی افزود: «مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده‌ است.»

سعید قاسمی در روزهای اخیر در گفت‌وگو با برنامه اینترنتی «رو در رو» گفت: «در بوسنی در قلب اروپا اتفاقاتی افتاد. با القاعده‌ای‌ها با هم بودیم. استیل‌شان را از ما گرفتند... مجاهدین از سرتاسر دنیا آمدند و یک اتفاق جدید رقم خورد و یگان‌های جهادی مسلمان متشکل شدند.»

او در این گفت‌وگو توضیح داد که سپاه پاسداران در پوشش هلال احمر، به آموزش نظامی اسلام‌گرایان در بوسنی مشغول بوده و با ذکر نام کریستین امان‌پور، خبرنگار ارشد در شبکه خبری سی‌ان‌ان، نیز گفت: «این خانم هم‌ولایتی ما... که همه سیاستمداران ما دوست دارند با ایشان صحبت کنند، از آقای احمدی‌نژاد گرفته تا روحانی، و به نظر می‌رسد یک خواهرخواندگی با مقامات دولتی ما دارد، این بی‌شرف جاسوس سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی، ما را افشا کرد.»

در واکنش به این اظهارات، جمعیت هلال احمر ایران در حساب توئیتر خود نوشت: «هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعی هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده‌ است.»

این پیام می‌افزاید: «بدین ترتیب به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.»

پس از آن که هلال احمر سعید قاسمی را تهدید به شکایت قضایی کرد، آقای قاسمی روز سه‌شنبه بار دیگر بر گفته‌های خود تأکید کرده و در توئیتر خود نوشت: «به چشم دیدیم در لباس سازمان ملل جاسوسی می‌کنن از ملتهایی که نمی‌جنگند و عنان‌شان را بدست غربی‌ها می‌دهند، حالا تعجب میکنم که بر ما خرده میگیرند چرا با لباس هلال‌احمر به نجات مستضعفین رفتید!»

او افزوده است: «مگر نه اینکه معنی پوشیدن این لباس یعنی نجات مسلمین و هر بنی‌بشری که تحت آسیبِ ظالم است؟»

سخنگوی سپاه روز چهارشنبه به سعید قاسمی و دیگر بازنشسته‌های این نیرو تذکر داد که «از اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند».

ساعتی بعد رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز سعید قاسمی را متهم کرد که به آمریکا «و دشمن پاس گل» داده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

محمود واعظی گفت: «این گونه حرف‌ها در این مقطع خاص که آمریکایی‌ها این گونه علیه سپاه تلاش می‌کنند، پاس گل دادن به آمریکا و دشمن است. چه لزومی دارد ایشان حرف‌هایی بزند که واقعیت ندارد؟!»

به گفته این مقام دولتی، این نوع اظهار نظرها دست «دشمنان» را در برابر سپاه «قوی می‌کند».

در جریان جنگ بوسنی در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ ایران از طریق سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در جنگ مشارکت داشت. احمد جنتی، به نمایندگی از آیت‌الله خامنه‌ای، فعالیت‌های مربوط به حضور ایران را پیگیری می‌کرد.

در حالی که مقام‌های ایرانی در جریان سیل اخیر ایران همواره از اثری که تحریم‌های آمریکا بر سخت شدن کمک‌رسانی دیگر کشورها به سیل‌زدگان ایرانی دارد به‌شدت انتقاد کرده‌اند، اظهارات تازه سعید قاسمی نگرانی مسئولان هلال احمر ایران را در این مورد بیشتر کرده است.

در همین ارتباط، اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که که آیا اظهارات این فرمانده سابق سپاه باعث می‌شود که مسیر کمک‌ها به ایران سخت‌تر شود، گفت: «در هر جای دنیا ممکن است سوءاستفاده از صلیب سرخ اتفاق بیفتد و این گونه نیست که یک کار سازمان‌یافته و مورد تأیید ما باشد.»

او افزود: «ما هم به عنوان هلال‌احمر تحریم نیستیم اما به دلیل تحریم‌ها، امکان کانال مالی و تبادلات مالی با همه دنیا را نداریم. همین الان صیلب‌ سرخ‌ها در سراسر دنیا امکان ارسال کمک‌هایشان را به ما ندارند و در حال تلاش هستیم که با فشار به مجامع رسمی این کانال باز شود.»

رمضانی خاطرنشان کرد: «حواشی و جنجال‌های این گونه قطعاً در سخت‌تر شدن کار ما تأثیرگذار است. در حال حاضر دولت و آقای ظریف در حال تلاش هستند که کانالی برای ورود کمک‌های نقدی به ایران باز شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy