Sunday, Apr 21, 2019

صفحه نخست » واکنش سپاه به معترضین حضور شبه‌نظامیان عراقی در خوزستان

sepah_042118.jpgرادیو فردا - روز یک‌شنبه فرمانده نیروی دریای سپاه گفت کسانی که به استقرار شبه‌نظامیان عراقی در مناطق سیل‌زده خوزستان اعتراض دارند «یا ناآگاه هستند یا وابسته به بیگانگان» و یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این ارتباط گفت که «باید از حضور آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها ترسید نه عراقی‌ها».

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز یک‌شنبه، اول اردیبهشت، گفت: «۸ فروند شناور از سوی حشد الشعبی [بسیج مردمی عراق] در امدادرسانی‌ها به کمک ما ارسال شد.»

او افزود: «فرماندهان نیروهای حشد الشعبی در زمان جنگ تحمیلی در کنار ما و مقابل نیروهای بعثی جنگیدند. در امدادرسانی به سیل‌زده‌های استان خوزستان نیروهای حشدالشعبی نقش قابل توجهی داشتند و شناورهای آنان نیز قابل و کارآمد بود کسانی که نسبت به وجود نیروهای حشد الشعبی در خوزستان معترضند یا ناآگاه هستند یا وابسته به بیگانگان.»

ورود افراد مسلح خارجی آموزش‌دیده توسط سپاه پاسداران از کشورهایی چون عراق، لبنان و افغانستان به خاک ایران و استقرار آنها در استان‌های خوزستان و لرستان با انتقادات گسترده فعالان سیاسی منتقد و مخالف حکومت ایران مواجه شده است، اما مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند آنها برای کمک به سیل‌زدگان راهی ایران شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

گزارش‌ها حاکی است این افراد مسلح عضو گروه‌هایی چون حشد الشعبی، جنبش «النجبا» و گروه فاطمیون هستند.

پیش از این علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، گفته بود درباره حضور شبه‌نظامیان عراقی به همراه ادوات نظامی‌شان در ایران نمی‌تواند اظهار نظر کند و «این که از کدام مسیر هماهنگی حضور آنها انجام شده» بی‌اطلاع است.

روزنامه کیهان نوشته است که افراد حشد الشعبی با دعوت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، وارد خاک ایران شده‌اند و در روزهای اخیر تصویری نیز از قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان حشد الشعبی عراق، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان منتشر شد.

ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان مهم میدانی نیروهای شیعی عراقی مورد حمایت ایران است. او پیش از این در مصاحبه‌ای درباره نقش افراد مسلح تحت فرمانش در ایجاد گذرگاه شیعی و نواره نفوذ از ایران تا لبنان توضیح داده بود.

با بالا گرفتن انتقادها به استقرار این گروه‌های مسلح خارجی در خاک ایران، روز یک‌شنبه حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مقام دفاع از حضور حشد الشعبی در ایران برآمد و گفت: «زمانی به عراق کمک کردیم و امروز متقابلاً به ما کمک می‌کنند.»

این سخن وی در حالی بیان می‌شود که هنوز گزارشی از موافقت دولت عراق با اعزام شبه‌نظامیان مختلف این کشور به ایران مخابره نشده و خبری نیز از انجام این کار از طریق مجاری رسمی و دولتی دو کشور شنیده نشده است.

حسین نقوی حسینی در ادامه نیز گفت: «عراق کشور همسایه ماست باید از حضور آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها ترسید نه عراقی‌ها که برای کمک می‌آیند.»

در روزهای اخیر عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس از نقده و نایب رئیس فراکسیون امید گفته بود که حضور نیروهای خارجی بدون مجوز دولت و مجلس نادیده گرفتن قانون اساسی است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید، نیز گفته است، حضور نیروهای نظامی خارجی بدون رعایت قانون اساسی حتی برای امداد رسانی «قابل قبول نیست.»

اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در ایران را حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع دانسته‌است و اصل ۱۲۵ قانون اساسی نیز کمک گرفتن از بیگانگان را ممنوع کرده است، مگر آن که با تصویب مجلس باشد.

پیش از این، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، روز ۱۶ اسفند پارسال گفت که «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

رئیس دادگاه انقلاب تهران با حضور در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم گفت آنهایی که «انقلاب اسلامی را عمیقاً قبول دارند، می‌دانند که این انقلاب بسترساز برای حرکتی عظیم است. این چشمه جوشان در حرکت خواهد بود تا به هدفش برسد.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy