Monday, Apr 22, 2019

صفحه نخست » پاکستان ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد

pak_042119.jpgویژه خبرنامه گویا

وزارت خارجه پاکستان در نامه ای تند و اعتراض آمیز ایران را به حمایت از گروه های مسلح بلوچ که چند روز پیش ١٤ پرسنل نظامی پاکستانی را به قتل رساندند متهم کرده است. بر طبق گزارش تلویزیون و وبسایت جئونیوز پاکستان این نامه اعتراضی در آستانه سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران تحویل سفارت جمهوری اسلامی در اسلام آباد داده شده است.

در این نامه آمده : "گروه مسلح "بلوچ راجی آجویی سنگار" یا "اتحاد ملی بلوچ برای آزادی" که مرکب از سه گروه مسلح شناخته شده جدایی طلب بلوچ می باشد, از مرز ایران به داخل خاک پاکستان نفوذ کرده و به اتوبوس حامل پرسنل نظامی پاکستان در جاده ساحلی بین گوادر و کراچی در نزدیکی شهر اورمارا حمله کرده و شبانه پس از کشتن گزینشی ١٤ پرسنل نظامی پاکستانی مجددا به نواحی مرزی با ایران بازگشتند. در نامه وزارت خارجه پاکستان آمده است که پاکستان بارها اطلاعات دقیق در مورد گروه های مسلح بلوچ جدایی طلب و آدرس دقیق پایگاه های لجستیکی و اردوگاه های آموزشی آنها در داخل خاک ایران را با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در میان گذاشته است. اما متاسفانه ایران هیچگونه اقدامی بر علیه این گروه های مسلح انجام نداده است؛ و پاکستان همچنان منتظر پاسخ مقتضی ایران است".

این حداقل دومین بار است که پاکستان بصورت مستقیم و رسمی با اعتراض به ایران, نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران را متهم به حمایت از گروه های مسلح جدایی طلب بلوچ می کند. در ٢٣ آذرماه ٩٧ نیز گروه های مسلح بلوچ شش نظامی پاکستانی را در حمله ای غافلگیرانه در نزدیکی مرز ایران به قتل رساندند و تعدادی را زخمی کردند. بعد از آن حمله, وزارت خارجه پاکستان با احضار سفیر ایران در اسلام آباد مراتب ناخشنودی و اعتراض شدید خود به ایران را ابراز کرد. در آن زمان ارتش پاکستان, همانند هم اکنون, مدعی شده بود که مهاجمین بعد از حمله به نیروهای پاکستانی, به پایگاه های خود در داخل استان سیستان و بلوچستان باز گشته اند؛ و اینکه مورد حمایت علنی نهادهای امنیتی, اطلاعاتی و نظامی ایران در برخی از شهرهای جنوبی و مرزی استان سیستان و بلوچستان می باشند.

از سوی دیگر ایران نیز پاکستان را به حمایت از گروه های مسلح بلوچ ایرانی نظیر جیش العدل که به ادعای ایران در داخل خاک پاکستان پایگاه نظامی دارند, متهم می کند. ایران در این مورد بارها به پاکستان اعتراض کرده. آخرین اعتراض شدید ایران به پاکستان در اواخر بهمن ٩٧ و بعد از حمله انتحاری جیش العدل به اتوبوس پرسنل سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان صورت گرفت که در آن حمله حداقل ٢٧ عضو سپاه کشته شدند. حسن روحانی روز بعد از آن حمله در مکالمه ای تلفنی با عمران خان نخست وزیر پاکستان تماس گرفت و از پاکستان درخواست کرد که اقدامات لازم بر علیه جیش العدل در خاک پاکستان را انجام دهد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان یکشنبه اول اردیبهشت وارد مشهد شد و سپس دوشنبه در تهران با مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور دیدار و گفتگو می کند. یکی از محورهای اصلی گفتگو, قرارداد امنیتی اطلاعاتی بین ایران و پاکستان است که هنوز نهایی نشده است, و اینکه حسن روحانی با صراحت از پاکستان درخواست خواهد کرد حمایت پاکستان از جیش العدل باید پایان بیابد.


عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن در مورد این قرارداد یا موافقت نامه امنیتی می گوید "بلافاصله بعد از سفر بی حاصل حسن روحانی بیش از دو سال پیش به پاکستان, در مقاله ای بنام "سفر بی ثمر حسن روحانی به پاکستان نوشتم که ظاهراً به ‌جز برخی از قول و قرارهای مرسوم و متعارف در زمینه امضاء و عملیاتی کردن قرارداد امنیتی ایران و پاکستان، هیچ‌گونه توافق جامع و عملی صورت نگرفته. غافل از اینکه پاکستان در مسائل امنیتی و دخالت در امور همسایگان خود سابقه طولانی دارد". اکنون اینگونه به نظر می رسد که وزارت خارجه پاکستان در اقدامی پیش بینانه, به نوعی پیش دستی کرده است و به مصداق ضرب المثل رایج "آنچه عوض داره, گله نداره", درخواست مشابه ای را از دولت ایران مطرح خواهد کرد. و اینکه جاده اتهام و دخالت در امور مرگبار یکدیگر دو طرفه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy