Monday, Apr 22, 2019

صفحه نخست » فوری: پروژه قطع کامل صادرات نفت ایران کلید خورد

naft.jpgدویچه وله - کاخ سفید به‌طور رسمی اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد. قرار است که در سال جاری میلادی صادرات رسمی نفت ایران به "صفر" برسد. اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این پروژه حمایت می‌کنند.

روز دوشنبه، دوم ادریبهشت (۲۲ آوریل) دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مجوز آزادی کشورهایی که تاکنون مجاز به خرید نفت ایران بوده‌اند تمدید نخواهد شد.

از دوم ماه مه سال جاری ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان نیز مانند دیگر کشورها اجازه ندارند که از ایران نفت خریداری کنند، در غیر این صورت با جریمه‌هایی از جانب آمریکا روبرو خواهند شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از انتشار بیانیه‌ای در این باره در یک کنفرانس شرکت کرد و گفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی وعده داده‌اند، کمبود نفت ایران را جبران کنند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد که هدف این اقدام، تضعیف "رژیمی قانونشکن" است که «در دهه‌های اخیر خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کرده است».

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

پمپئو یادآور شد که درآمد نفتی جمهوری اسلامی پیش از خروج آمریکا از برجام سالانه ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

رساندن درآمد نفتی ایران به "صفر"

برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز پس از اعلام رسمی پایان معافیت‌ خریداران نفت ایران، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که روند "به صفر رساندن" صادرات نفت ایران از دوم مه آغاز می‌شود. او وعده داد که صادرات رسمی نفت ایران در سال جاری میلادی کاملا قطع خواهد شد.

هوک در مورد اینکه آمریکا پس از دوم ماه مه با کشورهای خریدار نفت ایران چه برخوردی خواهد داشت، از پاسخگویی خودداری کرد.

او همچنین به پرسش‌های خبرنگاران در مورد تاثیر اقدام یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخ نداد.

ابراز خرسندی دولت اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از عدم تمدید معافیت هشت کشور برای خرید نفت از ایران استقبال کرد و اظهار داشت، این تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده برای فشار بر جمهوری اسلامی "بسیار پراهمیت" است.

نتانیاهو گفت: «ما از قاطعیت ایالات متحده علیه سیاست تهاجمی ایران حمایت می‌کنیم. این تنها راه درست برای پایان دادن به آن (سیاست تهاجمی) است».

تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز از تصمیم واشنگتن ابراز خرسندی کرد و گفت، از این به بعد جمهوری اسلامی نخواهد توانست «امنیت ایالات متحده و هم‌پیمانانش را به‌خطر بیندازد، برنامه موشک‌های هسته‌ای و بالیستیک خود را پیش ببرد و از تروریسم جهانی حمایت مالی کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy