Thursday, Apr 25, 2019

صفحه نخست » تغییر فاحش سیاست جمهوری اسلامی؛ بوی نرمش قهرمانانه می آید

narmesh_042419.jpgامیر سماوات، ایران بریفینگ / رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، چهارم اردیبهشت، درباره توقف معافیت به مشتریان نفتی ایران گفت «اولاً تلاش اینها به جایی نمی‌رسد، ما آن ‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم».

به ادعای خامنه‌ای، «دشمن علیه ملت و انقلاب عظیم و جمهوری اسلامیِ ما... بارها اقدام کرده و ناکام شده؛ حالا هم پرداخته به مسائل گوناگون اقتصادی و می‌گویند میخواهیم ملت ایران را به زانو دربیاوریم. اما بدانند ملت ایران در مقابل آنها به زانو درنخواهد آمد»

همزمان وزیر امور خارجه ایران تبعیت کشورها از تحریم های یکجانبه آمریکا را اجباری دانست و گفت آمریکا میز را ترک کرده است. میز همانجاست. ما با کشورهای دیگر که همگی منافعی داشتیم و با هم رقابت می کردند، به بهترین قراری که می توانستیم رسیدیم.

وی تصریح کرد : ما می دانیم که آمریکا اقتصاد بزرگی است و کشورها نمی توانند بازار آن را از دست بدهند و برای همین از تحریم ها تبعیت می کنند اما امریکا باید بداند که کشورها از روی اجبار و فشار این کار را می کنند. آیا ما می خواهیم سیستم بین الملل را بر اساس اجبار تعیین کنیم؟

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به صراحت راه گفتگو با آمریکا در تنگه هرمز را مشخص کرد و گفت : راه های مکالمه باز است. آنها می توانند با هماهنگی با ایران وارد تنگه هرمز شوند و با هماهنگی با عمان خارج شوند. این انتخاب آنهاست»

وزیر امور خارجه ایران در حالی که پیشتر همواره اعلام می کرد بازداشتهای قوه قضائیه و سازمانهای امنیتی ایران همچون سپاه پاسداران به دستگاه دیپلماسی و دولت ربطی ندارد صراحتا گفت : « من این پیشنهاد را همین الان روی میز می گذارم. درباره تمام ایرانیانی که در آمریکا در زندان هستند و تمامی ایرانیانی که در سراسر دنیا در انتظار حکم استرداد به درخواست آمریکا هستند، بیایید تبادل کنیم من قبلا این کار را کرده‌ام، اختیارش را دارم و آماده مذاکره هستم. همین الآن علنی این پیشنهاد را مطرح میکنم من یک بار این مذاکره را کرده‌ام و به توافق هم رسیده‌ام. باز هم می توانم.

اشاره ظریف به سابقه این مذاکره ها احتمالا به پس از توافق برجام و آزادی دو تابعیتی های ایرانی - آمریکایی هست که ایران یکطرفه آنها را آزاد کرد.

باور کنید ۶ ماه است که دولت آمریکا را در جریان این پیشنهاد قرار داده‌ایم و هیچ پاسخی نداده‌اند.

در همین حال صبح امروز نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با اعلام اینکه از مذاکره با ایالات متحده آمریکا ابایی نداریم برای این مذاکره شرط گذاشت که «برداشتن همه فشارها» یکی از این شرط‌ها است.

حسن روحانی با باین این‌که «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم»، «خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است» را غیر قابل قبول خواند.

این سخنان روحانی به دنبال تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران ایراد می‌شود؛ فشارهایی که به گفته مقام‌های آمریکایی، به دنبال تغییر سیاست‌های تهران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy